Isoleringsproducent skifter til mere genanvendelig plastemballage
For at reducere klimaaftrykket og spare på brug af primære ressourcer introducerer ROCKWOOL nu en gennemsigtig plastfolie med mulighed for genanvendelse op til 85 %.
Den velkendte røde plastfolie, som i mange år har været synonym med ROCKWOOL på danske byggepladser, bliver nu skiftet ud. Den nye gennemsigtige emballage har kun 10 % tryk og det har betydning for genanvendeligheden.
- Motivationen har været at mindske behovet for tryksværte og øge muligheden for genanvendelse af plastfolien og sikre så høj kvalitet til næste bruger som muligt, fortæller Christian Kofod, bæredygtighedschef hos ROCKWOOL Nordics i en pressemeddelelse.
Det nye initiativ følger andre bæredygtige tiltag, som ROCKWOOL har implementeret for at reducere klimaaftrykket i værdikæden. Eksempelvis er emballagen til letuldsprodukterne blevet 25 % tyndere ved brug af en innovativ kompressionsteknik.
Kombination af miljøhensyn og holdbarhed
Ifølge Nina Dencker Nielsen, Business Director hos ROCKWOOL Danmark, har det været en længere proces at udvikle den nye emballage.- Vi arbejder målrettet på at mindske vores miljøaftryk, så det er naturligt, at vi også laver en indsats for emballagen til vores produkter. Det har været et arbejde, der har stået på i længere tid, da det er vigtigt, at vi i bestræbelserne på at øge muligheden for at genanvende plasten ikke går på kompromis med de krav, emballagen skal opfylde – nemlig at vores produkter kommer uskadt frem til kunderne, og at de er godt beskyttet på byggepladsen inden brug, forklarer hun og tilføjer:
- Derfor stiller vi høje krav til plastemballagen, uanset om der er tale om håndtering, transport eller klimaaftryk. Ud fra de krav har vi været omhyggelige med at udvikle en løsning, der ikke blot er holdbar og effektiv men også genanvendelig. Selv om vores produkter kommer til at tage sig anderledes ud fremover, med et kig direkte ind til den grøn-brune stenuld, så er de markedsledende egenskaber, som vores produkter har, uændrede.
Et skridt mod cirkulær økonomi
Målet med den nye emballage er klart: ROCKWOOL vil bidrage til en cirkulær økonomi og undgå at hovedkomponent i emballagen er fra primære ressourcer.- Vi er meget tilfredse med, at vi er lykkes med at højne materialekvaliteten til den næste bruger af plast. Det er et vigtigt skridt på vejen; men vi stopper ikke her. Vi leder altid efter nye løsninger. Når det kommer til fremtiden, kigger vi lige nu på, hvilke tendenser der er indenfor genanvendelighed, og vi har et stort fokus på at mindske brugen og indkøbet af primære ressourcer for på den måde at holde det inden for et cirkulært kredsløb. Det kan virke som små skridt, men i det store billede, vil det gøre en forskel, slutter Christian Kofod.
Den nye plastemballage vil man møde på byggepladserne i Danmark fra slutningen af 2024 og begyndelsen af 2025.