Udlægning af cement
Annonce

Fra hjulspor til tidssvarende kommunevej

  • Anlæg
  • Byggepladsen
  • Veje og Infrastruktur
  • Den effektive byggeproces
  • 2025-09-24
  • Mange veje på landet er startet som et hjulspor og siden belagt med tjære og skærver. Men disse veje er altid svage og smalle. Sådan var det også med Herslevvej i Lejre Kommune, hvor Luccon har rådgivet om ny vejombygning.

    Udlægning og komprimering af BSM
    Eksisterende vejkasse
     
     


    Herslevvej, som forbinder to små bysamfund Herslev og Trællerup, der også er en busrute, var ikke tidssvarende hverken i styrke eller bredde. Noget skulle derfor gøres. Spørgsmålet blev stillet: Hvordan og hvad vil det koste, indenfor et rimeligt budget?

    Rådgivervirksomheden Luccon A/S fik til opgave at foretage forundersøgelser, dimensionere i forhold til trafikbelastning samt udvælge metode.

    På en vej som Herslevvej, som kun havde en asfaltbredde på ca. 4 meter, har kommunens vejafdeling i generationer udlagt grus i kanterne. Dette ædle materiale ønskede man selvfølgelig at genbruge, ligesom den øvrige del af vejopbygningen.

    Der blev foretaget prøvegravninger som viste, at den eksisterende vejkasse kun bestod af et tyndt asfaltlag på meget lidt grus og sten, i alt ca. 25 cm vejopbygning. Den samme tykkelse af grus blev fundet i kanterne.

    På basis af trafiktal og ønsket om at genbruge de eksisterende materialer 100 % blev følgende opbygning valgt:
    - 5 cm slidlag af varmblandet asfalt – SMA 8
    - 20 cm Bitumen Stabiliseret Materiale – BSM
    - 25 cm eksisterende belægning som homogeniseres og cementstabiliseres.

    Afgravning på de smalleste steder

    På en lille del af strækningen var bredden ikke tilstrækkelig. Her var det nødvendigt at udvide ved afgravning af muld og råjord og indbygning af grus, som skulle anvendes i den nye forbedret vejkasse.

     

    Nedknusning og homogenisering af eksisterende belægning

    Den gamle belægning af såvel asfalt, som sten og grus, blev nedknust til et velgradueret materiale (0/31,5 mm) i 25 cm dybde og afrettet i det rigtige profil. Nedknusningen og homogeniseringen af materialerne blev udført med en overbredde på i alt 6,5 meter, så der var et godt fundament for den nye vej, som skulle slutte med at have en færdig asfaltbredde på 5,5 meter.

    Homogenisering cementstabilisering komprimering afregning og komprimering

     

    Cementstabilisering

    Den nedknuste og homogeniserede belægning blev cementstabiliseret for at give den sparsomme opbygning tilstrækkelig bæreevne. Cementstabiliseringen blev ligeledes udført i 25 cm dybde og i 6,5 meters bredde.

    Stabiliseringen blev udført ved, at cement blev udlagt på overfladen, hvorefter homogeniserede materialer og cement blev blandet med stabiliseringsfræser. Umiddelbart efter stabilisering blev laget komprimeret, afrettet med grader og afsluttende komprimeret. For at give cementen tid til at udvikle styrke, hærdede belægningen i 5 dage inden udførelse af næste lag.
     

    Udlægning af BSM

    BSM er et koldt blandet alternativ til traditionelt asfaltbærelag. BSM er fremstillet af 97 % genanvendt asfalt kun tilsat lidt nyt bindemiddel (bitumen) og lidt cement. Materialet blandes koldt på et mobilt værk, som opstilles der, hvor asfaltgenbruget er til rådighed. Herefter transporteres det på lastbilser og udlægges med samme udstyr, som anvendes ved udlægning af varmblandet asfalt. På Herslevvej blev BSM udlagt i 20 cm tykkelse og 6,5 meters bredde, i en arbejdsgang uden midtersamling.

    BSM har en meget stor CO2 besparelse på op til 74 % i forhold til varmblandet asfalt.

    Hvor varmblandet asfalt hærder ved, at det afkøler, hærder BSM ved, at det tørrer. Derfor skulle BSM henligge i 4 dage, inden afsluttende slidlag kunne udlægges.

    Færdig resultat - forside
    Før billede - forside
     
     

     

    Udlægning af slidlag

    Som afsluttende slidlag blev valgt 5 cm varmblandet asfalt af typen SMA 8. Dette lag blev udlagt i 5,5 meters bredde, ligeledes i fuld bredde og uden midtersamling. Samlinger er altid det svageste punkt, hvorfor det er en fordel, hvis disse kan undlades.

    Til slut blev der udlagt grus, som sikring af vejens kanter og udført midterstribe. Sideløbende med udførelsen blev indkørsler, brønde og riste tilpasset.

    Projektet blev udført på 4 uger, en uge mindre end planlagt, og til prisen.

    Læs mere om infrastrukturprojekter med fremtidssikrede løsninger

    Anbefalede artikler