
El-læssemaskine tager undergrunden i München
Volvo L120 Electric bidrager til sikker og emissionsfri drift i storstilet undergrundsprojekt under Münchens centrum.

I hjertet af München er byggeriet af den nye undergrundsstation Marienhof i fuld gang. Det komplekse projekt, ledet af ARGE Marienhof – et joint venture mellem Implenia og HOCHTIEF – omfatter både en ny station og en forbindelsestunnel til den eksisterende undergrund ved Marienplatz. Tunnelen bores under trykluft for at forhindre indtrængning af grundvand, hvilket medfører arbejdspres svarende til en fire meter dyb dykning.
Af hensyn til brandsikkerheden må dieselmaskiner ikke benyttes i disse tryksatte områder. I stedet bruges udelukkende eldrevne maskiner – heriblandt Volvo Construction Equipments L120 Electric, som er Europas første fuldt elektriske læssemaskine i denne størrelse beregnet til tunnelarbejde.
Sikkert og effektivt tunnelarbejde
L120 Electric anvendes her for første gang under jorden og er tilpasset specifikt til projektet i samarbejde med Volvo CE’s forhandler Robert Aebi. Maskinen er udstyret med sikkerhedsfunktioner som bakkamera, sidekamera, personsensorer og automatisk brandslukningssystem. Batteriets temperatur overvåges løbende for at sikre driften under de vanskelige forhold.
- Ingen må opholde sig i det tryksatte område uden lægeerklæring. Og kun elektrisk udstyr er tilladt. En dieselmaskine ville udgøre en uacceptabel risiko, fortæller Reinhold Boiger, Senior Site Manager Tunnelling hos ARGE Marienhof, i en pressemeddelelse.
Logistik i historiske omgivelser
At få L120 Electric på plads under Münchens historiske centrum krævede minutiøs planlægning. Smalle gader, fredede bygninger, fodgængerzoner og tæt bytrafik gjorde transporten til en udfordring. Maskinen blev sænket 26 meter ned gennem en snæver åbning ved hjælp af kran, et præcisionsarbejde som krævede tæt samarbejde.
Maskinen blev bestilt i november 2023, og skulle være klar til drift senest januar 2025 – en stram tidsplan, som blev opfyldt takket være god koordinering mellem alle involverede parter.
En maskine designet til tunnelarbejde
L120 Electric matcher dieseludgaven i ydeevne og kan køre op til otte timer pr. opladning afhængigt af opgaven. I tunnelprojektet transporterer den udgravet materiale fra tunnelmundingen til skakten, lydløst og uden emissioner – hvilket gør behovet for luftfiltrering overflødigt.
Førere fremhæver maskinens ergonomi, intuitive betjening og forbedrede udsyn via kameraerne som klare fordele. Ifølge Boiger er maskinen kun begyndelsen.
- Vi vil bruge flere elmaskiner fremover – ikke kun under trykluft. El-drift er også fremtiden for åbne tunnelprojekter.
Læs om, hvilke tendenser der præger markedet for entreprenørmaskiner lige nu, hvilke nyheder er på vej ud på byggepladsen?