Deleøkonomi får produktiviteten i byggeriet til at skyde i vejret
Bygge og anlægsvirksomheder har generelt været langsomme til at komme med på digitaliseringsbølgen. Spørger du Steffen Meyer, CEO og partner i NetHire, er det dog ikke så mystisk. IT-virksomheder har nemlig alt for længe bare tilpasset kontorsystemer til mobile platforme i stedet for at tænke ”mobile first”. Den gode nyhed er, at vi med smartphonen ser en eksplosion i udviklingen af brugervenligt IT.
At den digitale tidsalder er over os, er der nok ingen som vil benægte, men der er alligevel dele af det danske erhvervsliv, hvor digitaliseringen af hverdagen endnu ikke er blevet en selvfølgelighed. Det gælder blandt andet håndværkernes køb og udlejning af værktøj, til trods for at netop digitaliseringen her kan tilbyde dem store fordele. Men hvorfor har IT-revolutionen været længere undervejs hos håndværkerne, end andre faggrupper? Skyldes det manglende IT-kundskaber eller en rodfæstet konservatisme?
Spørger man Steffen Meyer, Partner og CEO i NetHire skal svaret findes i forskellen på håndværkernes arbejdsgange og tankegangen hos udviklerne af IT-systemerne:
- Alt for længe har IT-systemer reelt været kontor-systemer, der er blevet tilpasset, men aldrig rigtig har matchet håndværkerens reelle behov og ønsker i hverdagen. Det har altid taget udgangspunkt i kontorets ønsker og behov. Men i min, og NetHires optik, skal IT-systemer ikke alenes udvikles til, men sammen med håndværkerne. Håndværkere er en meget mobil arbejdsgruppe. De er ikke vant til at arbejde med komplekse, administrative systemer hvor du skal huske 20 genvejstaster og navigere 5 undermenuer på samme måde som i økonomiafdelingen, der bruger hele dagen foran skærmen. Det bliver nødt til at være dit udgangspunkt. Og med smartphonen har vi, der udvikler IT-platforme, fået mulighed for at nå direkte ud i lommen på håndværkerne, forklarer Steffen Meyer.
Men hvilke konkrete fordele kan den enkelte håndværker få ud af at digitalisere sin hverdag?
Tungtvejende transportudgifter
Turene frem og tilbage fra grossisten er noget der sluger tid og benzin for de fleste håndværksvirksomheder, og her kan et digitalt bestillings- og udbringningssystem være til stor gavn.
- Statistisk set forlader en elektriker sin arbejdsplads i 1,5 time om dagen for at hente værktøj eller materialer. Det er jo reelt 1,5 times tabt arbejdsfortjeneste hver eneste dag i ugen. Det er et kæmpe problem i et marked, hvor der er brug for alle de faglærte hænder, du kan skaffe. Tidligere var alternativet dog mindst lige så slemt. Her tog det nemlig ofte 1-2 dage, før man fik bragt varer ud. Det er her smartphonen bliver virkelig praktisk. I det sekund du booker via din NetHire-app, kan vi nemlig sende et signal afsted til en chauffør, som kan køre direkte til grossisten eller udlejeren og henter varen. I gamle dage havde det krævet 2-3 opkald frem og tilbage – i dag tager det 10 sekunder. På den måde fjerner vi en af de mest ineffektive arbejdsgange i byggeriet uden at medarbejderne skal løbe hurtigere, siger Steffen Meyer.
Udbringningssystemet har allerede nu vist sig at være en succes, og den gennemsnitlige leveringstid for et stykke værktøj i hovedstadsregionen ligger på under en time.
- Ved at leje og få bragt værktøjet kan en almindelig håndværksvirksomhed spare op til 10.000 kr. per mand om året, indskyder Steffen Meyer.
Digitaliseringen har åbnet op for deleøkonomien
Et af de områder, hvor der bliver spildt flest ressourcer i byggeriet, er indkøb af værktøj. I en mellemstor installationsvirksomhed vil 30% af værktøjet kunne undværes, hvis man formår at bruge resten effektivt. De fleste virksomheder har dog mistet overblikket over deres værktøj. Derfor køber de ofte hellere en for meget end for lidt. Men ved at leje værktøj og andet specialudstyr ind i perioder, slipper man for at have et stort lager af dyrt udstyr, der aldrig får udtjent sin værnepligt.
- Du skal selvfølgelig eje det værktøj, du bruger hele tiden. Det kan ikke betale sig at leje en skruetrækker, når din medarbejder har den i bæltet hele dagen. Men når det kommer til dyrt specialværktøj, som kun bruges sjældent, er det en anden sag. Her vil omkostningerne til vedligehold og servicering nemlig ofte hurtigt løbe op. Faktisk viser undersøgelser, at visse værktøjer i løbet af deres levetid vil have omkostninger på 600% i forhold til deres oprindelige indkøbspris. Udlejeres værktøj bliver til gengæld brugt hele tiden – og derfor udskifter de også oftere deres værktøj – det betyder, at du ikke bare sparer penge på at leje, men at du får også nyere og vedligeholdt værktøj i hånden, som kan være med til at øge produktiviteten, arbejdssikkerheden og arbejdsglæden blandt de ansatte, forklarer Steffen Meyer og fortsætter:
- Med NetHire får du muligheden for at vælge fra alle hylder. Du kan minimere dit eget indkøb og leje efter behov, men vil du gerne selv eje dit værktøj, så åbner vi også op for, at du kan leje værktøjet ud til andre i branchen, når du ikke selv bruger det. På den måde kan et dyrt indkøb pludselig blive til en rigtig god forretning i stedet for at samle støv på lagerhylden.
NetHire er som de eneste i Danmark et kombineret materielstyringssystem til virksomheder i byggeriet og en platform til lejere og udlejere af værktøj og maskiner. Visionen bag NetHire er at bringe kontrollen med virksomhedens materiel ud til medarbejderne, så de kan danne sig overblik over det værktøj, de skal bruge, uden at skulle ringe rundt til kollegaer og lager. På den måde kan de bruge tiden ude hos kunden og ikke på at køre rundt i firmabilen.