Henrik Wiingaard-Madsen, som står i spidsen for udviklingsteamet i danske Airtox
Bedste arbejdssko? Sikkerhed er ikke længere et konkurrenceparameter
Uovertruffen sikkerhed er blevet standard, så nu konkurrerer producenterne af sikkerhedssko på komfort, livsstil og mode. Ikke mindst Airtox, der på rekordtid har sat sig på størstedelen af det danske marked, har øje for mode og velvære.
Målet er ikke at designe en sikkerhedssko, der holder så længe som overhovedet muligt. Målet er at lave en sikkerhedssko, der får håndværkeren til at holde så længe som muligt!
Ordene kommer fra Henrik Wiingaard-Madsen, som står i spidsen for udviklingsteamet i danske Airtox. Med sine højteknologiske sikkerhedssko, har virksomheden stillet skarpt på velvære og et godt arbejdsmiljø:
- Der var engang, hvor en sikkerhedssko, der forhindrede et søm i at fortsætte op i din fod, var en god sikkerhedssko. Og hvor det tåværn, der sikrede dine tæer, når tunge ting faldt mod gulvet, var et godt tåværn.
- Men i dag er alle tå- og sømværn på det danske marked godkendte og af fin kvalitet. Derfor er vi gået et skridt videre, og har fokuseret på at eliminere de ulemper i form af vægt og stivhed, som øget sikkerhed ofte medfører, lyder det.
Whitelayer åbnede døren
Henrik Wiingaard-Madsen, der grundlagde Airtox i 2015, peger på udviklingen af det såkaldte Whitelayer, som det springende punkt i sikkerhedsskoens historie – i hvert fald for Airtox selv.
Indtil da havde sømværn nemlig været fremstillet i enten stål eller kevlar – materialer, der som bekendt hverken er særligt fleksible eller særligt lette. Men filtstoffet Whitelayer var på én gang både ekstremt let og fleksibelt, samtidig med at det var lige så stærkt som et traditionelt sømværn.
Whitelayer
Det åbnede for en verden af muligheder:
- Vi så det selv som en revolution i sko industrien. Indtil da havde sikkerhedssko jo både været tunge og klodsede, og det var nærmest foden, der tilpassede sig skoen - og ikke omvendt. Nu kunne vi pludselig producere sikre sko, der var lige så komfortable, som almindelige sko. Det var et kæmpe gennembrud, siger Henrik Wiingaard-Madsen og nævner, at Airtox da også satte rekord, da man i 2019 præsenterede en sikkerhedssko på bare 285 gram
Ingen kompromisser
Derfra er det gået over stok og sten for Airtox, der i dag beskæftiger 26 medarbejdere i Danmark, og fremstiller sko i både Europa og Asien.
Og fokus er stadig på komfort velvære:
- Som nævnt er vores højeste prioritet ikke at lave sikkerhedssko, der holder så længe, som overhovedet muligt. For gør man det, går man på kompromis med komforten. Vores primære mål er derimod at lave komfortable sko, som mindsker nedslidning og smerter, og som sigter efter at give brugeren et sundere og længere liv, siger Henrik Wiingaard-Madsen og tilføjer, at man heller ikke laver sikkerhedssko til bestemte faggrupper:
- Vi har konkurrenter, der stadig anbefaler bestemte sko til bestemte faggrupper. Det gør de i en god mening, fordi murere f.eks. færdes i et hårdt miljø, og at skoen derfor skal være ekstra stærk for holde længe. Den filosofi har vi dog lagt på hylden, fordi man igen går på kompromis med komforten, når man udelukkende sigter mod ekstrem lang holdbarhed for skoene, dette vil nemlig typisk være på bekostning af håndværkers egen komfort og sundhed.
Win-win for alle
Og spørger man Henrik Wiingaard-Madsen er den tilgang en fordel for alle. Både for svenden, men faktisk også for mester – også selvom han måske kan risikere at skulle finansiere nogle få ekstra sko gennem årene:
- Det handler jo om at skabe et godt arbejdsmiljø for sine ansatte, og der betyder det altså noget, hvad man har på fødderne otte timer om dagen.
Dertil kommer, at håndværkere ikke er anderledes end alle andre mennesker – deres sko og øvrige påklædning må gerne se lidt tjekket ud, siger Henrik Wiingaard-Madsen og fortæller, at Airtox faktisk har produceret sikkerhedssko i samarbejde med modebrandet, Han Kjøbenhavn:
- Det siger noget om det andet ben, vi står på – nemlig hvordan skoene ser ud. Ud over velvære og komfort er vores mål, at sikkerhedsskoene sætter trend og har god stil, og at de ikke skriger langt væk af klodset sikkerhed.
Det betyder faktisk også, at vores sko er blevet til et livsstilsprodukt som appellerer til et langt bredere publikum, end traditionelle sikkerhedssko nogensinde har gjort, slutter Henrik Wiingaard-Madsen.