Ford E-Transit Courier
100 % elektrisk kompakt Ford E-Transit Courier er på vej
Ford har netop afsløret den næste varebil i den ikoniske Transit-familie, der bliver 100 % elektrificeret. Den nye model er skabt med tanke på at give kunderne en kompromisløs køreoplevelse og designet udnytter pladsen optimalt.
Ford E-Transit, Ford E-Transit Custom, Ford E-Tourneo Custom og nu bliver også Ford E-Transit Courier 100 % elektrisk.
E-Transit Courier gennemgår lidt af en forvandling, hvilket betyder at dens varerum er blevet endnu større. Lastevolumen er vokset med hele 25 % sammenlignet med den forrige model, mens nyttelasten også er blevet forøget1, så der nu er plads til eksempelvis to europaller.
Fords praktiske Courier er særlig anerkendt for at være den mest kompakte varebil i Transit-serien, mens den med et stort varerum er mindst lige så praktisk som de større varebiler.
– E-Transit Courier rykker et niveau op med sin kompromisløse elektriske ydelse, højere lastekapacitet og så er den desuden fuldt forbundet med Ford Pro. Ford Pros mangeårige position som markedsleder giver os en uovertruffen indsigt i kundernes behov. Det betyder, at vi mere end nogensinde før, kan hjælpe vores kunder med at få mest muligt ud af deres varebiler – fx i form af øget produktivitet, siger Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa i en pressemeddelelse.
Produktionen er planlagt at begynde i slutningen af 2024, mens Fords kunder vil kunne bestille den nye Ford Courier i benzin- og dieselvarianter allerede til sommer med forventet levering fra slutningen af i år.
Den nye Ford E-Transit Courier vil for første gang blive vist frem for offentligheden d. 18.-20. april på ’Commercial Vehicle Show’ i Birmingham i Storbritannien.
Effektive ladeløsninger for øget produktivitet
Ford E-Transit Couriers fuldelektriske drivlinje med 100 kW motor er skabt med tanke på at give kunderne en kompromisløs køreoplevelse. Varebilens rækkevidde vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.
Ford Pro-konceptet hjælper kunderne med alt fra service, software, finansiering og ikke mindst opladning. Ford Pro Charging tilbyder en komplet opladningsløsning, hvor kunderne blandt andet har mulighed for at administrere opladningen, så de mest effektive måder og tidspunkter at oplade i hverdagen identificeres. Fords specialister rådgiver i den forbindelse kunderne, så de sammen finder frem til den mest optimale ladeløsning, der passer til den enkelte virksomheds behov – uanset om kundernes chauffører tager varebilen med hjem for at oplade eller oplader via depotopladning.
Ford Pro forventer, at E-Transit Courier bliver populær blandt kunder, der ønsker at lade deres varebil hjemmefra. Ford Pro forventer i den forbindelse, at en 11 kW AC-oplader i hjemmet vil kunne oplade bilen på 5,7 timer2. Uanset hvor opladningen finder sted, kan opladningen af varebilen med fordel planlægges til at foregå om natten, hvor strømmen er billigere. Den nye E-Transit Courier kan desuden også lades via DC-hurtiglader med op til 100 kW.
Ford forventer i den forbindelse, at man på blot 10 minutter vil kunne opnå en rækkevidde på 87 km, mens opladning af varebilens batteri fra 10-80 procent vil kunne finde sted på mindre end 35 minutter.
Endnu flere fordele for varebilskunder
E-Transit Couriers nye design giver endnu flere fordele for Fords varebilskunder, der nu har mulighed for at udnytte pladsen endnu bedre i den nye varebil. For eksempel er bredden mellem de bagerste hjulkasser 1.220 mm, hvilket for første gang gør det muligt at transportere to europaller.
Varebilens samlede lastvolumen er nu på 2,9 m3, hvilket er hele 25 procent mere end den forrige model. En ny og praktisk funktion i varerummet er den smarte lastluge i varerumsadskillelsen. Den gør det muligt for kunderne at transportere rør, planker eller andre lange ting, der er længere end 2.600 mm. Denne funktion gør, at varerummet kan øges til 3,0 m3. Den maksimale nyttelast for den elektriske E-Transit Courier forventes at blive cirka 700 kg, mens den maksimale trækvægt er på 750 kg.
Et dristigt og karakteristisk udvendigt design får varebilen til at skille sig ud fra mængden, mens det praktiske interiørdesign imødekommer kundernes behov. Med et højt standardudstyrsniveau får kunderne blandt andet glæde af funktioner som elektrisk håndbremse, nyt ratdesign og nøglefri start.
Varebilen har både en 12” digital skærm i instrumentpanelet, mens en 12” touchskærm har Fords seneste SYNC 4-system. Infotainmentsystemet er trådløs kompatibel med Android Auto og Apple CarPlay.
Ford E-Transit Courier har som standard et udvalg af avancerede førerassistencesystemer. Derudover bliver intelligent adaptiv fartpilot, Blind Spot Information System og andre førerassistence-systemer også tilgængelige.
Alle E-Transit Courier har som standard et indbygget modem, der muliggør trådløse opdateringer, så kunderne for eksempel ikke behøver at besøge den lokale forhandler i forbindelse med opdateringer af visse funktioner i varebilen.
Forbedret sikkerhed og ejeromkostninger
Ford E-Transit Couriers kunder kan som nævnt drage fordel af Ford Pro, der hjælper med alt fra service, fakturering til opladning. Ford Pro Service forventer, at ikke-planlagte omkostninger vil være 35 % lavere på den elektriske E-Transit Courier sammenlignet med diesel-modellerne. Den nye varebil er ligesom resten af Transit-familien omfattet af Ford Pro Service-netværket.
Den helt nye Transit Courier van bliver allerede i år tilgængelig med både benzin- og dieselmotorer. Det inkluderer, udover udstyrsniveauet Trend, desuden Limited og Active.
Flere detaljer som priser, rækkevidde med mere vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.