250602_Pernille Hyldgaard på VVS25

Administrerende direktør i Brødrene Dahl, Pernille Hyldgaard.

VVS-messen er netværk i højeste gear

  • Byggeriets udvikling
  • Materialer og Løsninger
  • VVS
  • 2025-06-04
  • | Af Redaktionen

    3.000 softice, 500 kilo bolscher og 4500 blå messeposer blev langet over disken på Brødrene Dahls stand på VVS’25. Ligesom messen selv, satte Brødrene Dahl publikumsrekord i løbet af de tre messedage, hvor både nye lærlinge og kunder gennem 40 år kiggede forbi.

    250602_Nikolaj Stokholm på BD standKomiker Nikolaj Stokholm


    Der har aldrig før været så travlt hos Brødrene Dahl som på dette års VVS-messe. Fra morgen til aften myldrede det med VVS-installatører på standen, som spiste softice, fik sig et godt grin i selskab med Nikolaj Stokholm og ikke mindst mødes med Brødrene Dahls medarbejdere. Efter tre dage i vælten tager administrerende direktør, Pernille Hyldgaard, temperaturen på messen og de brancheindtryk, VVS’25 giver et dugfriskt indblik i.

    - I en tid, hvor meget foregår online, har VVS-messen den kæmpe egenskab, at den bringer folk sammen. Det er en mulighed for at mødes i en branche, som til daglig er vidt forgrenet, og for som grossist til at tale med installatørerne om de tendenser og udfordringer, der fylder i hverdagen. Vi har haft tre dage i tæt dialog med hele spektret at installatører, fra de helt unge der var lærlinge for 5-10 år siden, til dem der har handlet hos os i 40 år. Det er en fantastisk oplevelse, siger administrerende direktør i Brødrene Dahl, Pernille Hyldgaard.


     

    - Messen er som et mikrokosmos, hvor vi på få dage får et kondenseret billede af markedet, som er meget værdifuldt for os. Når kundedialogen til daglig foregår i 53 butikker spredt ud over landet, er det et vigtigt supplement til det lokale kendskab, vi har der, siger Pernille Hyldgaard.

    Ikke overraskende var bæredygtighed og energireduktioner de altoverskyggende temaer på messen, og de fyldte også meget i dialogen med installatørerne. Mange var nysgerrige på fremtidens løsninger og muligheder, der var også en mærkbar bekymring for, hvordan man som installatør balancerer omkostningerne ved de mere bæredygtige produkter og de skærpede krav til byggeriet.

    - Mange oplever en stor usikkerhed om, hvordan de skal efterleve alle de nye krav. Det er vigtigt, at vi forstår præcis, hvor skoen trykker hos installatørerne, for vi har som grossist en stærk rolle i at guide og hjælpe dem. Et eksempel på det er CO2 Tjek, som vi netop har lanceret, hvor installatørerne nemt og hurtigt har adgang til de CO2-data, de skal bruge, ikke kun på de produkter, de køber, men også den tilhørende transport. Det var der en meget stor interesse for på messen, siger Pernille Hyldgaard.

    Et andet emne, der optager installatørerne, er arbejdskraft, eller manglen på samme. Ligesom andre brancher har VVS-branchen udfordringer med at rekruttere nye medarbejdere, og for mange installatører er det en tilbagevendende problematik, som påvirker både indtjening og kunderelationer. Der er derfor en voksende interesse for løsninger, som kan fjerne nogle af de timetunge arbejdsopgaver på installatørernes projekter.

    - Det er et område, vi har et større og større fokus på. Med samlede løsninger og præfab kan vi hjælpe installatørerne med at udnytte de medarbejderressourcer, de har til rådighed, på en bedre måde, så de ikke bliver så påvirkede af arbejdskraftsmanglen. Det er en udfordring, som ikke har udsigt til at forsvinde, så der ser vi ind i en reel ændring af, hvordan installatørerne vil arbejde i fremtiden, siger Pernille Hyldgaard og fortsætter:

    - Det smitter også af på vores rolle som grossist. Vi kan ikke bare komme med enkelt produkter, men skal kunne levere samlede løsninger til både vores kunder – installatørerne - og deres slutkunder. Vi skal både være en samarbejdspartner og løsningspartner. Det er efter min mening en af grossistens allervigtigste roller.

    Læs flere artikler om Brødrene Dahl på deres PartnerProfil på Bygge- & Anlægsavisen

    Anbefalede artikler