Den hydrauliske gravemaskine 390F L læsser stenene til havnemolen. Der skal i alt sejles mellem 11 og 12.000 skibslaster, hvor nogle bliver dumpet og andre brugt på land.
Muskelmaskiner står for havneudvidelse i Thorshavn
Bygge- & Anlægsavisen har været på Færøerne og fulgt havneudvidelsen i Thorshavns på nært hold. En ny havnemole på knap 1.000 meter er ved at tage form, hvilket betyder, at den eksisterende havn tiltrængt udvides med 100.000 m². Alt dette foregår under meget omskiftelige vejrforhold, hvor storme, tyk tåge og et oprørt hav, hvert øjeblik kan forstyrre arbejdets gang.
Vejrforholdene på Færøerne er noget for sig. Ved ankomsten i Thorshavn er horisonten dækket af en tyk tåge. Uden varsel begynder det at regne voldsomt, der øjeblikkeligt bliver efterfulgt af en kraftig blæst. Få dage før vores ankomst var det varmt, skyfrit og solrigt. Det er derfor ingen let sag at bygge her, hvor både vejret og den hårde klippegrund præsenterer en stor udfordring. Bygger man ude i havet, bliver opgaven kun mere krævende. Det var derfor med god grund, at det færøske entreprenørselskab J&K Petersen Contractors vandt opgaven med at udvide Thorshavn havn:
- Vi har gennem mange år specialiseret os i havnebyggerier og har oparbejdet en ekspertise i at arbejde i et hårdt miljø som det færøske. Derfor er vi også blevet valgt til opgaver i både Norge og Grønland, fordi vi ved, hvordan man skal arbejde og forholde sig til et barskt klima. Mange af vores medarbejdere er jo også selv færinger og har fået den vilde natur ind med modermælken, fortæller Stein Olvur Petersen, der er direktør i J&K Petersen Contractors.
To 772G dumpere overvåges af øens lokale får.
Havneudvidelse er en økonomisk nødvendighed
Men hvorfor skulle havnen udvides? Færøernes økonomi er drevet af fiskeri, der samlet set står for 95 % af bruttonationalproduktet. Samtidigt er der en øget interesse for Færøerne som turistmål, hvilket betyder, at krydstogtskibe i stigende grad vil lægge turen forbi de naturskønne øer. Den nuværende havn vil simpelthen ikke kunne leve op til fremtidens stigende skibstrafik:
- Fremtidens skibe vil med deres øgede tonnage ikke kunne komme ind i den nuværende havn. Derfor arbejder vi nu med at udvide det eksisterende havneareal med 100.000 m², hvilket næsten er en fordobling. Det kræver en udvidet havnemole på 1.000 m, der består af 3,5 million kubikmeter klippestykker, der med stor præcision skal dumpes på 30 meter dybt hav. Det har krævet en opmåling af hele området, som blandt andet er foretaget via en såkaldt Single Beam og en Multi Beam, samt et 2D system fra HydroPro til vores skibe, afslutter Stein Olvur Petersen.
Til den store opgave har J&K Petersen Contractors måttet erhverve sig flere nye maskiner for at sikre sig nok hestekræfter til at nå i mål. Pon Equipment har leveret en række CAT maskiner som tæller to Cat 374F gravemaskiner, to 390F gravemaskiner, fire Cat 772G dumpere og en Cat 988K hjullæsser. Den tætte tåge og skarpe vind kombineret med de mange tusinde tons klippesten, der skulle læsses og flyttes fra stenbruddet, præsenterede den perfekte eksamen for de store CAT maskiner.
Særligt de fire 772G dumpere med deres lasteevne på knap 47 tons var på overarbejde. De kører uafbrudt for at kunne fragte alle de sten, der skal til for at kunne færdiggøre havneprojektet. Driftssikkerheden var særligt vigtigt, da det kunne sætte hele byggeprocessen langt tilbage, hvis blot en af maskinerne ikke kunne køre efter planen. Særligt med vejrforhold, der i flere dage af gangen kan lukke ned for arbejdet, er det vigtigt at smede mens jernet er varmt.
772G dumperne skal køre omkring 150.000 ture fra stenbruddet til afskibningskajen.
Den hydrauliske gravemaskine 390F L stod for at den tunge opgave med at læsse dumperne. Det er en alsidig maskine, der har mange konfigurationer, arbejdsredskaber og redskabsstyringsfunktioner. Den er effektiv til krævende arbejde med stenmaterialer og brydearbejde, hvilket netop var hvad J&K Petersen Contractors efterspurgte. Med en CAT C18 ACERT-motor opfylder den også EU’s Stage IV emissionsstandarder, og man kan samtidigt vælge mellem to effekttilstande, i form af en standardeffekt og Eco-tilstand, for optimal styring af brændstoffet. Hertil kan motoren køre på B20-biodiesel, som giver bedre muligheder for brændstofbesparelser.
Havneprojektet ventes at stå færdigt i november 2019 og entreprisesummen er 386 millioner kr.