
Et anlægsarbejde og råstoffer fra Esbjerg
Offentlige bygherrer med fælles fodslag om mere nøjsomt forbrug af råstoffer
Når det gælder veje, infrastruktur og anlægsprojekter, er det især det offentlige, som kan gøre en forskel i forhold til den grønne omstilling. Det centrale er skaleringsprocessen, lyder det fra programchef Ole Bech Lykkebo fra Center for Offentlig-Privat Innovation.
Når der skal anlægges veje, infrastruktur og anlægsprojekter er sand, grus og sten i stigende grad knappe ressourcer, da de ikke fornyes. Derfor er det i dag sværere, dyrere og mere klimabelastende at få fat i de rette kvaliteter til sine anlægs- og infrastrukturprojekter. Den grønne omstilling betyder, at branchen bliver bedre til at spare på og genbruge de råstoffer, som allerede har trukket op af undergrunden.
Det helt store forbrug af råstoffer sker i offentlige infrastruktur- og anlægsprojekter. Derfor har Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) igennem de sidste tre år faciliteret en skaleringsproces for innovative offentlige indkøb. Målet er, at offentlige bygherrer – i samarbejde med de private leverandører – skal bygge og anlægge på nye måder, der forbruger færre jomfruelige råstoffer.
– I skaleringsprocessen, står en lang række bygherrer sammen om et mindre forbrug af råstoffer. Det skaber skala og dermed ganske enkelt en større ”indkøbsmuskel” som kan fungere som driver for ny praksis og innovation, siger Ole Bech Lykkebo programchef i Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI).
Mindsket spild og transport
15 offentlige bygherrer har i skaleringsprocessen skrevet under på en fælles hensigtserklæring, hvor man bl.a. ser kommuner som f.eks. København, Roskilde og Holbæk, forsyningsselskaber som HOFOR og Novafos samt statslige institutioner som Vejdirektoratet. Partnerskabet er åbent for flere.
– De projektspecifikke løsninger for mindre råstofforbrug kan være så enkle som at genindbygge, kalkstabilisere eller vaske opgravet jord. Men selvom løsningen i sig selv er kendt og enkel, kræver det alligevel ændring mange steder i systemet for at blive gennemført”, forklarer Ole Bech Lykkebo og fortsætter:
– Derfor har de 15 offentlige bygherrer forpligter sig til konkrete tiltag som f.eks. reduktion af de råstofmængder, der transporteres til og fra anlægspladser, mindre brug af nyopgravede råstoffer gennem øget anvendelse af sekundære materialer i egne anlægsprojekter og anvendelse af overskydende materialer fra egne projekter i andre offentlige projekter for at mindske spild samt transport af råstoffer over kortest mulige afstande for at reducere CO2-udledningen.
For at nå disse mål vil bygherrerne etablere effektive styringsmetoder og undersøge designoptimeringer, ændringer i standarder og praksis samt stille andre krav i udbud end i dag.

Potentiale i mindre anlægsprojekter
CO-PI har netop udgivet en rapport, som analyserer potentialet ved genindbygning af råstoffer i mindre anlægsprojekter, som f.eks. veje, stier og fortove. Rapporten viser, at der et nationalt potentiale for besparelser på op til 160.000 tons råstoffer, 9.260 tons CO₂-udledning og 650 mio. kr., hvis man ved renoveringer altid genindbyggede alle materialer i stedet for at køre de gamle på deponi og hente nyopgravet grus og sand til.
– Man vil aldrig kunne genindbygge 100 pct., men det store potentiale viser, at det er værd at arbejde meget mere systematisk med genindbygning. Det kræver dog nye vaner og kan være en logistik udfordring.
Vejen frem for endnu mere genbrug og genanvendelse af råstoffer i anlægsprojekter, kan ifølge Ole Bech Lykkebo f.eks. være en digital markedsplatform for sekundære råstoffer. Det har man f.eks. udviklet i Norge som et innovationspartnerskab bestilt af kommunerne i Bærum, Asker og Oslo. Resultatet er en digital markedsplatform kaldet PORFYR.
– Platformen blev lanceret i efteråret 2024 og er blevet taget godt imod på tværs af værdikæden. Den har allerede vist væsentlige resultater, og det har været helt centralt, at alle relevante interessenter, både offentlig og private, har været en del af udviklingen, så der er skabt et bredt offentlig-privat partnerskab, også på tværs af offentlige sektorer, siger Ole Bech Lykkebo og fortsætter:
– Selvom den tekniske problemstilling er anderledes i Norge, hvor overskudsmasserne i høj grad består af sten, taler meget for, at en lignende transparent, åben og digital platform på én gang kan løse flere af de komplekse problemer, vi står med i Danmark.
– Selv om PORFYR ikke vil kunne oversættes 1:1 til danske forhold, kan man godt lade sig inspirere af og gentage selve processen – at inddrage alle kommende brugere (markedsaktører – både offentlige bygherrer og private leverandører), siger Ole Bech Lykkebo, som glæder sig over, at hjulene er begyndt at dreje i en mere cirkulær retning, hvor hele værdikæden er engageret, selv om der stadig er lang vej endnu, før vi har balance mellem klimabudgetter, adgang til råstoffer og behov for anlæg og infrastruktur.
De 15 bygherrer, der har underskrevet hensigtserklæringen
1. Metroselskabet
2. Vejdirektoratet
3. Energinet
4. Region Sjælland
5. HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab)
6. KLAR Forsyning
7. Novafos Forsyning
8. Aarhus Vand
9. By & Havn
10. Frederiksberg Kommune
11. Holbæk Kommune
12. Københavns Kommune
13. Roskilde Kommune
14. Aarhus Kommune
15. Region Hovedstaden
Om skaleringsprocessen:
Skaleringsprocessen ’Sammen om mindre råstofforbrug’ samler offentlige bygherrer om fælles markedsdialog med de private leverandører.
Jo flere offentlige bygherrer vi har med, jo bedre. Det sender et stærkere signal til virksomhederne om, at der vil være forretning i at udvikle nye løsninger. Alle offentlige aktører, der ønsker at eller allerede arbejder med at reducere råstofforbruget, kan løbende blive en del af skaleringsprocessen.
Sammen kan offentlige bygherrer:
• Dele viden og formulere de udfordringer vi har, når vi vil bygge med færre råstoffer.
• Gå til markedet med skala bag vores behov.
• Reducere transaktionsomkostninger ved at udvikle nye løsninger.
Skaleringsprocessen er en åben proces, hvor flere offentlige bygherrer fortsat kan tilslutte sig indsatsen og deltage i samarbejdet.