Lavere fremløbstemperatur giver billigere og mere effektiv fjernvarme
Fremtidens fjernvarme skal leveres af selskaberne med lavere temperatur, og i brancheforeningen Dansk Fjernvarme ser man det som et vigtigt skridt for klimaet og for samfundet. Her kan dialogen med det lokale fjernvarmeselskab føre til besparelser.
Udviklingen af fremtidens fjernvarme med lavere temperaturer stiller krav til bolig- og ejerforeninger, fordi fjernvarmeselskaberne har brug for forbrugernes effektive fjernvarmeudnyttelse for at sikre, at temperaturerne reelt kan sænkes i fjernvarmenettet. For fjernvarmen er kun så effektiv, som den forbruger, der udnytter den.
Chefkonsulent Jens Christian Nielsen
Chefkonsulent Søren Junge Bak
Fjernvarmen bliver typisk leveret med en temperatur i hovedledningen varierende fra ca. 60 grader om sommeren og op mod 85 grader om vinteren for de fleste selskaberne. Men i for eksempel hovedstadsområdet, hvor Danmarks største forsyningsselskab, HOFOR, forsyner københavnerne med fjernvarme leveres fjernvarmen med fremløbstemperaturer på næsten 95 grader på de koldeste vinterdage. Det er meget højt, og derfor er HOFOR blandt mange af de fjernvarmeselskaber, som nu arbejder aktivt på at sænke fjernvarmetemperaturen frem til forbrugerne.
Det gør man for at få mest effekt ud af fjernvarmens nye produktionsanlæg baseret på primært el, geotermi og overskudsvarme, og hvor fjernvarmen skal leveres med en temperatur på mellem 70 og 60 grader i langt de fleste dage over året.
For kunderne – i boligerne – er der meget at bidrage med i forhold til at sænke fjernvarmetemperaturerne, som i sidste ende vil vise sig i den betalte varmepris. Hver eneste grad man kan sænke returtemperaturen, har en effekt og betydning for effektiviteten i fjernvarmesystemet. Det kommer blandt andet til udtryk i bedre produktionseffektivitet og lavere produktionsomkostninger, samt mindre varmetab, som kan sænke fjernvarmeprisen.
Læs også:
På Dansk Fjernvarmes Landsmøde var der fokus på forsyningssikkerhed, energieffektivitet og brugervenlighed. Vi er i en tid med øgede krav og hastig omstillingTips til at effektivisere fjernvarmeforbrug i boligen
- Indstil gulvvarmen passende og undgå at regulere yderligere.
- 21 grader er en behagelig stuetemperatur. For hver grad du skruer ned, sparer du 5% på dit varmeforbrug.
- Hold radiatorerne fri, så luften kan bevæge sig uhindret, og varmeføleren må ikke være tildækket.
- Indstil brugsvandstemperaturen til 50-55 grader og tag kortere brusebade. For hvert minut du afkorter dit bad, sparer du mellem 8 til 12 liter vand.
- Luft ud og lav gennemtræk mindst én gang om dagen i op til 5 minutter. Luk termostaterne imens.
- Anvend alle radiatorer i rummet og indstil dem ens. En radiator fungerer godt, når den er varm i toppen og kold i bunden.
Kilde: Fjernvarmens InformationsFond (FIF)
Tag dialog med fjernvarmeselskab og kommune for optimering
Det bedste som boligselskab- eller ejerforening er at kontakte jeres lokale fjernvarmeselskab for at høre, hvordan jeres fjernvarmeudnyttelse ser ud. Fjernvarmeselskaber har næsten altid data på deres kunder og kan hurtigt se og vurdere, om fjernvarmeudnyttelsen kan forbedres.
I Danmark er fjernvarmeselskaberne underlagt regler, som gør, at fjernvarmen ikke må koste mere for kunden, end det koster at producere og levere fjernvarme. Af den grund har flere fjernvarmeselskaber indført noget, der her hedder en ”motivationstarif”, som kort og godt skal motivere fjernvarmeforbrugere til at levere fjernvarmen tilbage til fjernvarmeselskabet med en lavere returtemperatur, fordi det bedre udnyttelse af fjernvarmen i boligen bidrager til mindre produktionsomkostninger for fjernvarmeselskabet og dermed lavere varmepriser for kunderne.
Motivationstariffen resulterer i en ekstra betaling, hvis fjernvarmen ikke udnyttes hensigtsmæssigt i boligen. Altså medfører motivationstariffen, at de kunder, der er årsag til højere omkostninger i systemet, er med til at betale for den ringere effektivitet. Flere fjernvarmeselskaber har også en bonus, hvis fjernvarmen udnyttes bedre end kravet i den enkelte bolig.
Det har vist sig at være en meget effektiv måde for fjernvarmeselskaber at gøre kunderne bevidste om deres fjernvarmeudnyttelse og motivere dem til at arbejde effektivt med udnyttelsen. Dermed betales motivationstariffen ikke, når fjernvarmen udnyttes effektivt i boligen til fordel for fjernvarmesystemet og dermed alle fjernvarmekunder.
Fordi boligselskaber og - ejerforeninger typisk er ”storkunder”, skaber det også mulighed for at få stor indflydelse en mere effektiv udnyttelse af fjernvarmen. Der kan være mange udgifter at spare som boligforening i samspil med fjernvarmeselskabet.
Læs flere artikler om arbejdet og udfordringer for danske boligforeninger