IMG_0147

Den Cyklende Låsesmed: Flere fordele end ulemper

  • Byggepladsen
  • Byggeriets udvikling
  • TIL HÅNDVÆRKEREN
  • Sikkerhed
  • Sikring og Adgangskontrol
  • Håndværker-portræt
  • Målbar bæredygtighed
  • 2025-10-06
  • | Af Astrid Helene Seier Ellemo

    Birger Brogaard har valgt at være cyklende låsesmed – dels fordi han reducerer sit klimaaftryk, dels kommer lettere rundt i byen og den positive effekt af daglig motion.

    IMG_0148


    Det omskiftelige vejr i Danmark med mange blæsende regnvejrsdage hænger for de færreste sammen med en arbejdsdag på cykel. En varm bil at sætte sig ind i om morgenen for at køre ud til kunderne foretrækker de fleste – selv om det samtidig betyder søgetrafik efter en parkeringsplads. Men de argumenter køber Birger Brogaard ikke, da han har valgt at slå sig ned som cyklende låsesmed.

    - Hovedårsagerne er til, at jeg foretrækker at cykle rundt til kunderne, er at jeg for det første gerne vil reducere mit daglige klimaaftryk ved at undgå at køre bil. For det andet er det langt nemmere at komme rundt til kunderne i København, når man er på cykel, siger Birger Brogaard og påpeger, at der også er en helbredsmæssig gevinst ved at sætte sig op på den elektriske ladcykel om morgenen frem for at sætte sig ind i en dejlig varm bil.

    Han er sikker på, at fremtidens håndværkere i stadig stigende grad vil begynde at cykle rundt i byen, da kravene om bæredygtighed og CO2-regnskaber inden for håndværksbranchen vil øges. Det er for ham oplagt at fravælge bilen som transportmiddel, da det er besværligt at komme rundt mellem kunderne i København. Han er godt klar over, at det er vanskeligere for en VVS’er og en tømrer at klare sig med cykel, men han sporer en interesse for, at ikke alle håndværkere behøver bilen.

    - Det er en udgift at holde firmabil, men også at skulle betale parkeringsafgifter – for ikke at tale om den tid, man bruger, på at lede efter en parkeringsplads. Selv nogle måske kan være skeptiske overfor konceptet, kan jeg som kun anbefale det, fortæller Birger Brogaard og fortsætter:

    - Efterspørgslen er der, og det er rimeligt risikofrit at starte op. Men det kræver selvfølgelig en del omtanke i forhold planlægning og en stærk struktur. Man er nødt til at være meget velorganiseret, da man ikke lige har adgang til fem af hver i håndværkerbilen, men må tilbage til værkstedet i Nansensgade for at hente en manglende del – på el-ladcyklen.

     

    IMG_0192

    Svær rekruttering

    Den Cyklende Låsesmed er kommet godt fra start siden grundlæggelsen i 2013. Kunderne er typisk private, boligforeninger og erhvervsejendomme. Det er ikke store institutioner som f.eks. Københavns Universitet eller Rigshospitalet, som ifølge Birger Brogaard sandsynligvis vælger en større entreprenør.

    - Mine typiske kunder er planlagte sager, men der er også en del, der har brug for akut hjælp. Jeg har for nylig ansat en mand, da jeg oplever stor efterspørgsel, hvilket formentlig hænger sammen med, at vi er billigere end de fleste. Forretningen løber fint rundt, da jeg ikke har udgifter til bil, fortælle Birger Brogaard, der med over 20 års erfaring i låsesmedsbranchen kan bekræfte, at han også oplever konservatisme i håndværkerbranchen, når det kommer til rekruttering.

    Den største udfordring for låsesmedsbranchen er ifølge ham, at det er svært at få folk, som er pålidelige og forstår udfordringerne med sikkerhed. Og med et cykelkoncept er det endnu sværere at finde folk.

    - Det er svært for mig at finde ansatte, da de dels skal have den rette personlighed til det. Det vil sige, at de skal kunne gøre kunderne trygge, men også være indstillet på at cykle. Mange håndværkere er vant til at køre rundt i gode biler, så de tænker nok, at vi er nogle fjolser, men for mig overstiger fordelene ulemperne, siger Birger Brogaard og fortsætter:

    - Der er forbavsende få dage med virkelig dårligt vejr. Jeg oplever maksimalt fem fulde regnvejrsdage, hvor det bare et træls. Normalt tager vi bare en pause på 10 minutter, inden vi kan forsætte. Cyklerne er 100 % vandtætte og kun med to hjul, så derfor meget agile. Vi har investeret i gode skaljakker.

    Hellere større opgaver

    Den Cyklende Låsesmed løser alle typer opgaver inden for sikkerhed og adgang samt vedligeholdelse af låsesystemer. De mange elektroniske låsesystemer i dag betyder, at Birger Brogaard bliver kaldt ud til kunder, som skal have omkodet låse – gerne i større entrepriser.

    - De fleste, der ringer efter en låsesmed, har en akut opgave, hvis de f.eks. har fået stjålet deres taske med nøglerne i – eller har smækket sig ude. Vi forsøger at nå alt det, vi kan, men når vi kun er to mand, er det ikke alle opgaver, som vi kan sige ja, slutter Birger Brogaard, som anbefaler, at man måske bare kombinerer cykler med biler, hvis man ikke har muligheden for at springe fuldt ud i det.

    Anbefalede artikler