ec5972d0-1f3a-48c2-8b15-cd3acd73579f

270 meter lufthavnsbro skal forbinde Reykjavik og Kópavogur

  • Anlæg
  • Materialer og Løsninger
  • Nordatlantisk Byggeri
  • Veje og Infrastruktur
  • Stål
  • 2025-11-21
  • | Af Redaktionen

  • Per Aarsleff A/S og det islandske søsterselskab Ístak hf. har netop underskrevet kontrakt på cirka 400 millioner kroner om opførelsen af Fossvogurbroen tæt ved Reykjaviks lufthavn.

    908be55d-66cd-4ca2-bb51-932d90cf6b3d


    Entreprenørvirksomheden Per Aarsleff A/S og Ístak skal stå for at opføre en ny bro – Fossvogurbroen - der skal forbedre forbindelsen mellem Reykjavik og nabokommunen Kópavogur. Projektet udføres for det offentlige selskab Betri samgöngur ohf., som er ejet af den islandske stat og seks kommuner i hovedstadsområdet.

    Den kommende bro bliver 270 meter lang og vil gå fra Reykjaviks indenrigslufthavn til Kópavogur. På grund af placeringen, tæt ved Reykjaviks lufthavn skal broen bygges under skærpede sikkerhedshensyn og tekniske krav. Opførelsen er en central del af første fase af Borgarlínan – et kommende Bus Rapid Transit-system (BRT), der skal forbedre den kollektive trafik og bidrage til lavere CO2-udledning i den islandske hovedstad.

    Tværfagligt samarbejde med lokalt kendskab og specialkompetencer

    – Fossvogurbroen er et projekt, der passer perfekt til os. Vi kombinerer Ístaks lokalkendskab og Aarsleffs internationale erfaringer fra større vandbygningsprojekter med specialkompetencer inden for fundering og produktionskapacitet hos Aarsleff BIZ – vores betonelementfabrik i Polen. Det er netop den type opgave, hvor vores One Company-samarbejde virkelig kommer til sin ret, fortæller Thomas Kofod Bentsen, forretningsdirektør i Per Aarsleff A/S med ansvar for aktiviteterne i Nordatlanten, i en pressemeddelelse.

     

    f75feccf-cdcb-4390-be63-51e6c3fbe32d

    Hovedentreprise med høje tekniske krav

    Projektet udføres som hovedentreprise og stiller store krav til både planlægning og udførelse. Broen vil få fem spænd og konstrueres med 900 tons stål, 1.000 kubikmeter præfabrikeret beton og 2.100 kubikmeter in-situ beton. Fundamentet består af 36 borede stålpæle, der forankres op til 1,5 meter ned i grundfjeldet i dybder mellem 10 og 27 meter.

    Beliggenheden tæt på Reykjaviks indenrigslufthavn medfører strenge sikkerhedskrav og højderestriktioner under byggeriet. Her bliver Ístaks erfaringer fra arbejder ved Keflavik International Airport et vigtigt aktiv.

    Del af grøn omstilling i infrastrukturen

    Fossvogurbroen er en nøglekomponent i Islands satsning på en mere bæredygtig transportinfrastruktur. Borgarlínan skal fungere som et effektivt og klimavenligt alternativ til biltrafikken i det tætbefolkede hovedstadsområde.

    Læs flere artikler fra byggeriet i Nordatlanten

     

    Anbefalede artikler