
Man betaler ikke for en udlænding – man betaler for en håndværker
Vikarbureauet Procur lægger en ære i at skaffe håndværkere, der har gode kvalifikationer og matcher kundernes ønsker – det handler ikke om nationalitet, men om evner, siger indehaveren.
- Vi er ikke lette at arbejde sammen med.
Udsagnet kan synes løjerligt for en virksomhed, der har et produkt at sælge.
Men der er mening bag de usædvanlige ord, der falder fra Carsten Andersen. Han er indehaver og vikarbureauet Procur , der har specialiseret sig i at skaffe håndværkere og andre medarbejdere til blandt andet bygge- og anlæg og jern- og metalindustrien. Vel at mærke håndværkere, der matcher de krav, den enkelte virksomhed har til kvalifikationer og kvaliteter hos de medarbejdere, de gerne vil have ind til projekterne.
Og det er her, pointen ligger. At match i kvalifikationer, et grundigt forarbejde og i øvrigt også respekt for både lovgivning, overenskomster og god opførsel følges ad.
- Vi bruger lang tid på at tale med vores kunder for at afklare deres behov og finde ud af præcis hvilke kvalifikationer, der efterspørges, siger Carsten Andersen.
Procur leverer i høj grad specialister til virksomhederne.
- Man ringer til os, hvis man skal bruge en mand, der kan køre en helt bestemt maskine og som har erfaring med den. Men vi kan selvfølgelig også levere kvalificerede folk til mere enkle anlægsopgaver, siger indehaveren.
Grundig rekruttering
Når den indledende aftale er på plads, går rekrutteringen i gang.
- Vi har en database med tidligere medarbejdere, og så har vi samarbejdspartnere i andre rekrutteringsbureauer i forskellige lande. Når vi har talt med en virksomhed, laver vi en kompetenceprofil, hvor alt er beskrevet, inklusive arbejdsperiode og om der er mulighed for try and hire. Når nogen matcher eller ligger tæt på, screener vi profilerne, og de kandidater, som matcher, kommer igennem et telefoninterview med opfølgende spørgsmål, siger han.
Spørgsmålene handler både om endelig afklaring af kvalifikationer, engelskkundskaber og om, hvorvidt de har afklaret med familien, at de skal afsted. Herefter ringes der til de referencer, håndværkeren har oplyst.
- Først da bliver kandidaten præsenteret for kunden, og når der så er et match, går vi i gang med at finde boliger gennem vores store netværk, siger Carsten Andersen.
Mange af Procurs vikarer er fra udlandet, men det gør dem ikke mindre kvalificerede – eller mindre værdifulde, understreger Carsten Andersen. Det handler nemlig ikke om nationalitet – men om evner, når der skal udføres et stykke arbejde.
- Vi oplever at især små virksomheder ringer og siger, at de skal bruge et par billige polakker. Men så svarer jeg, at vi ikke gør i billigt og vi ikke gør i polakker, men at vi gør i håndværkere, og så er det lige meget, om de er fra Danmark, Polen, Rumænien eller et fjerde land.
- Man betaler ikke for en udlænding – man betaler for en håndværker. Det bruger vi masser af tid på at lære vore kunder.
Det ændrer ikke på, at der er særlige lovgivningsmæssige og overenskomstmæssige udfordringer i at bruge arbejdskraft, der ikke er bosiddende i Danmark. Det ved de hos Procur, der af samme grund er fuldt inde i reglerne.
- Vi er eksperter i reglerne og overenskomsterne, for de udenlandske håndværkere bliver tit kigget over skulderen. Vi vil ikke have sager med 3F. Så vi overholder alle regler til punkt og prikke, og vi kender også de steder i overenskomsterne, der kan være til fordel for arbejdsgiverne, siger Carsten Andersen, der har opgivet at samarbejde med enkelte brancher.
- Vi har fravalgt landbrug og gartneri. De har historisk altid gjort i udlændinge, men vi ser for mange sager, hvor folk ikke bliver behandlet godt. Og når man arbejder i Danmark, skal man stadig købe mælk og brød til danske priser, så man skal betales ordentligt.