Glumsoeparken-Broenshoej_1944-scaled

Energibesparelser i almene boliger: Viceværten som nøglen til succes

Når vi skal gøre boligerne mere energioptimale spiller viceværten er en vigtig rolle, – ofte en overset person, som ejendommens stille baggrundsspiller. Det viser erfaringer fra Energispring partnerskabet og den almene sektor. 

Af Kristin Rabbe Larsen, Energispring- sekretariatet, topbillede af KAB.

 

Erfaringer har vist, at ved at tildele viceværter en central rolle som energiambassadører, kan der opnås betydelige energibesparelser i bygninger. KAB (Københavns Almindelige Boligselskab), der administrerer ca. 70.000 almene boliger har vist, hvordan et godt samarbejde mellem viceværter og beboere er en afgørende komponent i at opnå besparelser og fremme energifokus i boligforeninger. Energi- og varmekonsulenterne John Kepny Rasmussen, Bo Michael Neergaard og Josef Wahdan fortæller om potentiale af at viceværter og beboere samarbejder for at opnå energibesparelser i almene boligforeninger.

 

20230815_145527Foto af Energispring

Beboerklager som retningsviser: viceværternes nye værktøj til energiforvaltning 

"Samarbejdet mellem viceværter og beboere er afgørende for at opnå energibesparelser i boligforeninger." Fortæller varme- og energikonsulent John Kepny Rasmussen. 

 

I KAB ser de ikke beboerklager som en forstyrrende faktor i viceværtens daglige arbejde. Beboerklager er gjort til en del af en aktiv strategi for at opnå energibesparelser. I stedet for at se på klager som udfordringer, har KAB og deres viceværter nu lært at bruge dem til at finde ud af, hvordan de bedst kan optimere energiforbruget. 

 

"Viceværterne har lært at se beboerklager som en mulighed for at optimere og finjustere varmecentralens indstillinger" siger energi- og varmekonsulent Bo Michael Neergaard. 

 

Tidligere når en beboer klagede over, at det var for koldt i boligen, blev et betragtet som en nødvendighed at skrue op for fremløbstemperaturen i varmecentralen. Dette førte til unødvendigt høje energiregninger og et øget energiforbrug i hele bygningen. Men i dag er det en anden historie. 

 

"Hvis der ikke er klager fra beboerne, tager viceværterne det som et tegn på, at temperaturen muligvis er indstillet for højt, og de overvejer at justere den ned" Uddyber Bo Michael Neergaard. 

 

Læs også: 15 millioner kroner besparelse på varmeforbruget for partnerne i Energispring

 

Viceværterne har nu lært at balancere beboernes ønsker om komfort med nødvendigheden af energibesparelser. Når der opstår klager, fungerer de som en værdifuld indikation og en anledning til nærmere undersøgelse. 

 

Hvis en enkelt beboer klager, kan det skyldes individuelle forhold i boligen, som f.eks. problemer med radiatorerne eller personlige præferencer for en højere temperatur.  

 

"Viceværterne har nu mulighed for at tage en mere nuanceret tilgang og diskutere udfordringerne med beboerne. Dette har ført til en bedre forståelse mellem viceværter og beboere, og det har styrket viceværternes rolle som nøglefigurer i energiforvaltningen”, udtaler energi- og varmekonsulent Josef Wahdan. 

 

Bellahoej-Koebenhavn_1955Foto af KAB

 

En vigtig pointe her er, at viceværterne ikke længere føler sig tvunget til at reagere med det samme på klager. Hvis kun en lille andel af beboere klager, bliver det nu betragtet som normalt og acceptabelt.  

 

Viceværterne har også mulighed for at kontakte energirådgivere i KAB, hvis de støder på udfordringer med beboere, der synes, det er svært. Denne kommunikation hjælper med at skabe en bro mellem viceværterne og beboerne og sikrer, at der er åbenhed og forståelse for de nødvendige energibesparelser. 

 

Kontaktinformation

  • Energispring Sekretariatet
  • Njalsgade 13, 2300, København S
  • Tlf: 27 11 28 59
  • Web: https://energispring.kk.dk/
  • Email : energispring@tmf.kk.dk