logo

Rå muskelkraft og fornem kabineindretning

 

Det er især i indretningen af kabinen, at Iveco Daily skiller sig ud og skriger lidt af luksus, mener tømrer Johnny Edil fra tømrerfirmaet Jeppe Jepsen. Bilen er en smule stor til bykørsel, men opfylder i høj grad håndværkerens behov for plads i både kabine og lastrum. Og så byder den på gemen rå muskelkraft.

 

Tekst af Steffen Walton

 

Med over 200 heste og et tomt lastrum er det forbandet med morgen-kø på motorvejen, når man netop har fået en spritny Iveco Daily til låns og ligger utålmodigt i yderste bane, mens en chauffør i en Iveco Stralis-lastbil overhaler indenom og kigger overbærende ned. Selv om Daily’en er mindre, føles den lidt som en lastbil. Man sidder højt, og kabinen er rummelig og giver et storslået overblik over vejen. Så lysner det, og vi giver gas, automatgearet spinder, og bilen accelererer som en hurtig, livlig personbil. Vi er på vej. Ned til Karlslunde, hvor vi har en aftale med Johnny Edil, der er tømrer og har lovet at kigge på den nye Iveco Daily med håndværkerbriller.

 

Prisvinder med mange varianter

Den nye Daily Euro 6, der er fremstillet på Ivecos produktionsanlæg i Suzzara i Italien, bygger på Ny Daily, der blev lanceret i 2014 og kåret til International Van of the Year 2015. Den har desuden vundet en række priser verden over – bl.a. i Tyskland, hvor den er udnævnt til Bedste Commercial Vehicle under 3,5 ton. Den fås med to kraftige motorer på hhv. 2,3 og  3,0 liter slagvolumen med en effekt fra 120 til 210 hk. Og i en lang række varianter til stort set alle behov med en totalvægt fra 3,3 ton til 7,2 ton og med en lastvolumen fra 7,3 m3 til 19,6 m3.

 

Læs mere om Transport

 

Stor bil med gode spejle og godt udsyn

Johnny Edil er byggeleder hos tømrerfirmaet Jeppe Jepsen, der har 30 medarbejdere. Han har lovet at teste bilen med udgangspunkt i de erfaringer og forventninger til arbejdsbiler, han har som tømrer.

 

-Den er stor, siger han, da han får øje på Iveco’en, som er højere og længere end de varevogne i mellemstørrelse, der holder på pladsen foran Jeppe Jepsens hovedkontor: Bl.a. Renault Trafic og Opel Movano.

 

Han sætter sig ind. Det første, han bemærker, er sædet, der som i en lastbil kan justeres efter chaufførens vægt og giver sig let under ham.

 

-Man sidder godt, konstaterer han og starter bilen.

 

-Umiddelbart har jeg en god fornemmelse af bilen. Også bagud på grund af de gode todelte sidespejle. Ofte er de små sidespejle et problem i varebiler. Men ikke her, hvor der generelt er et godt udsyn, siger han.

 

 

Nemt at bakke, men lyden er irriterende

-Jeg er sådan set fan af store biler. Men de har ofte det problem, at de er svære at vende rundt. Især når vi kører inde i København. Her skal vi ofte have fortovet til hjælp, når vi laver en U-vending, fortæller Johnny Edil

 

På en bred vej i Karlslunde laver han en U-vending og holder sig solidt inden for afstribningen.

 

-Den drejer meget godt, konstaterer han og giver bilen gas.

-Den kører rigtigt godt, man kan mærke, at den trækker. Den virker lækker at køre i. Og den er nem at manøvrere.

 

Han stopper og sætter bilen i bakgear. Idet han bakker, går en bakalarm i gang, ligesom på en lastbil:

 

-Det er skide irriterende, at den bipper, det gør ikke noget godt for roen. Selv om det måske er en vanesag, så ville jeg overveje at pille det fra, siger han og bakker hurtigt ind på en grusvej.

 

-Det klarede den jo fint. Nok også fordi der er så gode spejle, der giver et godt udsyn bagud, siger Johnny Edil.

 

Læs flere tests af biler og varevogne

 

Som en tyr i en porcelænsbutik

Modsat andre varevogne i samme klasse, som for eksempel den nye Crafter, som VW markedsfører kraftigt med mange assistenter – bak, vognbane, parkering osv. – er der ikke meget hjælp til chaufføren i denne udgave af Daily’en. Der er dog mulighed for at tilkøbe bl.a. bakkamera, parkeringssensor og vognbaneassistent. Hvilket kan være en fordel i byen, hvor en bil af denne størrelse ikke altid føles velkommen.

 

-Hvis du kører meget spjæld i København, er store biler som denne en ulempe. Især på de små veje med mange cyklister, der ikke er så gode til at holde tilbage. Her fylder man hurtigt vejen og lidt til. Samtidig er det svært at finde en parkeringsplads – på gaden fylder den nemt for to personbiler, og den er samtidig for høj til mange parkeringskældre.

 

Kabinen er lidt luksus

I kabinen er der god plads og en overflod af rum. Faktisk kunne man mistænke udviklerne for at have kigget på Iveco-lastbilernes kabineindretning, da de designede Daily’en. Et mobilt kontor med god plads til både passagerer og papirer.

 

-Fint at man kan sidde tre uden at sidde oven på hinanden. I de biler, vi plejer at køre i, sidder vi noget tættere, siger Johnny Edil, der som tømrer er godt tilfreds med indretningen.

 

-Der er masser af rum til opbevaring. Og så er det fedt med den ekstra kopholder i midten. De to kopholdere i siderne er samtidig både dybe og godt placeret, mener han.

 

-Der er også en holder til arbejdssedler under forruden. Det er smart. Så ligger de ikke og flyder, som man ofte ser i forruden på håndværkerbiler.

 

De to passagersæder kan åbnes, og under er der et stort opbevaringsrum.

 

-Der er virkeligt gjort noget for at skabe plads. Der er kælet for detaljerne. Det er lidt luksus, konstaterer han.

 

Lastrum med god størrelse

Vi parkerer bilen og går om og kigger på lastrummet, der i denne udgave er 10,8 m3:

 

-Det er rart, at man kan stå oprejst herinde, mener Johnny Edil.

 

-Det giver mulighed for, at man løfter ordentligt og passer på sig selv, når man går ind og ud med plader og andre tunge ting. Samtidig er der et håndtag ved sidedøren, det er fint, siger Johnny Edil.

 

-Lastrummet har en god størrelse. Her er plads til at have lister med, hvilket jo giver den fordel, at man kan lade dem blive i bilen natten over, frem for at lægge dem på taget, så man ikke skal frygte for regn, siger han og konkluderer:

 

-Bilen er ikke tosset som tømrerbil, hvis man har opgaverne til det.

 

 

Den testede model

Iveco Daily 35S21A8 V 10,8m3

3,0 liters motor med 205HK og et moment på 470Nm

8 trins automatisk gearkasse

Lastrummet er på 10,8m3

Km/l             11,4

CO2 g/km    232

 

Pris for basisbilen er         DKK 294.300 eksklusiv afgift (56.800) og moms

Farve sort                            DKK 4.500

Ekstra udstyr                      DKK 18.300

 

Samlet pris på gaden      DKK 317.100 eksklusiv afgift (56.800) og moms

 

Bygge- & Anlægsavisen

Tilmeld nyhedsbrev

Udkommer ugentligt, og indholder branchenyt, artikler samt adgang til den nyeste avis

Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555