Med klima- og miljøstrategien Planet Passionate vil Kingspan yde sit bidrag til den internationale kamp for en renere verden.
Tekst af Claus Vestergaard Jensen
Fotos af Kingspan
Vedvarende energi, kraftig reducering af CO2-udledningen, omfattende genbrug og intensivt fokus på brug af regnvand i produktionen.
Det er overskrifterne for en meget omfattende klima- og miljøstrategi, som den verdensomspændende koncern Kingspan har sat i søen. Med strategien, som Kingspan har døbt Planet Passionate, tager virksomheden ansvar for de internationale målsætninger om at sænke verdens CO2-udledning med 45 procent inden 2030 og sikre bæredygtig udvikling og bæredygtig vækst til gavn for hele klodens befolkning.
- Det er en virkelig ambitiøs plan, og jeg er stolt over at være del af en virksomhed, som på den måde går forrest og forsøger at gøre en forskel. Som viser, at det hele ikke bare behøver at handle om økonomi, men at der også kan være plads til visioner om en renere verden, siger Per Røddik, adm. direktør for Kingspans danske afdeling.
Læs også: Arkitekt Kristoffer Tejlgaard: Grøn omstilling er ikke en mulighed men en akut nødvendighed
En milliard plastikflasker
Kingspan er en af verdens største leverandører til byggeriet, og Planet Passionate bygger på 12 målsætninger, der alle skal bidrage til at sænke miljøbelastningen i en branche, som er blandt klodens helt store syndere, når det handler om CO2-udledning.
Målene for Kingspan er blandt andet en CO2-neutral produktion, der bygger på mindst 60 procent vedvarende energi. Virksomhedens primære leverandører skal ligeledes forpligtes til at sænke CO2-udledningen med minimum 50 procent. Med Planet Passionate bliver Kingspan desuden involveret i fem store projekter, der har til formål at rense havene for plastik, og virksomhedens mål er at genanvende mindst en milliard plastikflasker i produktionen. I 2030 er det endvidere ambitionen, at Kingspans fabrikker rundt i verden skal benytte mindst 100 millioner liter regnvand i produktionen, og det er altså bare et par af de tolv punkter fra Planet Passionate.
Sender et godt signal
- Kingspan er repræsenteret mange steder på kloden, så det her er jo ikke bare noget, der sker i Danmark eller i Norden, det er i hele verden. Jeg ved jo godt, at vi som en enkelt virksomhed ikke kan redde klimaet, men hvis alle gjorde noget lignende, ville det virkelig batte noget, og kan vi sende et signal til vores kunder og deres kunder om at tænke mere bæredygtigt, så har vi måske flyttet et mindset hos nogen. Det er det, Kingspan ser en forpligtelse i, fortæller Per Røddik.
Kingspan er en af verdens største og førende virksomheder indenfor udvikling af produkter til byggeriet. Koncernen er til stede i mere end 70 lande, driver 159 fabrikker og beskæftiger mere end 15.000 medarbejdere.