Brødrene Dahl lægger nu yderligere på i bestræbelserne på at gøre sin distribution af byggevarer så klimavenlig som overhovedet muligt. I 2022 introducerede virksomheden HVO-diesel i alle sine transporter, og om kort tid vil det blive fulgt op af 100 pct. emissionsfri kørsel til byggepladser og butikker i hovedstadsområdet.
Det vil ske med tre varevogne fra Ford, akkurat som vi kender det fra Ford Transit, bare med den væsentlige forskel, at bilerne er el-drevne, har solceller på taget samt fået påmonteret en større kasse.
-Det er et vigtigt skridt for os, fordi vi dermed imødekommer stadig flere kunders ønske om emissionsfri levering og samtidig får vist, at vi mener det alvorligt, når vi taler bæredygtighed i Brødrene Dahl, forklarer logistikdirektør Lasse Halliday.
De nye el-biler har to batterier med en samlet rækkevidde på 317 km. Derudover sørger solceller på taget for at drive løftebagsmækken, og den strøm er også vigtig, pointerer distributionschef Lars Holm.
-Måske har vi 30 ture op og ned med bagsmækken i løbet af en arbejdsdag og ved at udnytte solcellerne, sørger vi for, at bilerne kan få en længere rækkevidde på hovedbatterierne.
Netop rækkevidden er ofte et ømt punkt i forbindelse med varevogne og ikke mindst lastbiler på el. Men med de relativt korte afstande i hovedstadsområdet hænger det fint sammen. Bilerne vil kunne lades op på Brødrene Dahls terminal i Brøndby, og desuden er der en aftale med Clever om at benytte deres lade-netværk.
-En gennemsnitstur for os i Storkøbenhavn vil være på 120-130 km, og på bare 34 minutter kan vi oplade fra 15 til 80 pct., fastslår Lars Holm.
Han og Lasse Halliday ser gerne, at Brødrene Dahl også tager Ford E-Transitten i brug i andre større byer, men det er endnu et spørgsmål om at få afstande og batteriernes kapacitet til at spille bedre sammen.
Foreløbig beviser Brødrene Dahl nu i det storkøbenhavnske område, at det er muligt at leve op til den ambition, der for bare få år siden syntes ganske urealistisk; nemlig at distribuere varer uden overhovedet at udlede CO2.