Da de første beslutninger omkring Femern-forbindelsen blev taget, havde de færreste nok drømt om det store indtryk den ville få på Danmarks styrkeposition inden for bæredygtigt anlægsbyggeri og megainfrastruktur. Og det er til gavn for både lokalområdet og Danmark, fortæller partnerne bag Erhvervsfyrtårn Femern.
Aktivitetsniveauet på Femern Bælt tunnelbyggeriet er stadig stigende, og direktør i Fehmern Belt Development Stig Rømer Winther vil gerne opfordre endnu flere danske SMV’er til at tage chancen og hoppe med på ’væksttoget’.
Tag del i debatten om, hvordan man arbejder med innovation og grøn omstilling i bygge- og anlægsbranden, når Erhvervsfyrtårn Femern inviterer til konference d. 7. marts 2024 på Engestofte Gods i Maribo.
Læs flere artikler
Mens alle øjne er rettet mod Femern-projektet, der er i god fremdrift, er andre ting i gære på Danmarks største byggeplads. Projektet har nemlig fået danmarkshistoriens største lærlingeklausul, hvilket indebærer, at der skal gennemføres, hvad der svarer til 500 årsværk inden tunnelprojektet i 2029 efter planen skal afsluttes.
Produktionen af tunnelelementer til verdens længste sænketunnel er nu i gang, og CEO i Femern A/S, Henrik Vincentsen, lægger vægt på det tætte samarbejde og fremhæver, at man sammen med entreprenørerne arbejder med at optimere produktionsprocesser og reducere energiforbruget – hvilket bidrager med erfaringer til omstillingen af bygge- og anlægsprojekter i en mere klimavenlig retning for hele branchen.
På verdenshavene er fem søfolk i en slæbebåd ubetydeligt små. Det gør respekten for havet og respekten for søfolkenes kompetencer altafgørende, lyder det fra et af Danmarks største slæbebåds-rederier NH Towage i Svendborg.
Master Builders Solutions har netop underskrevet kontrakten med Femern Link Contractors A/S om levering af additiver til betonen til den 18 km lange sænketunnel under Femern Bæltet.