Papirøen har som byggeplads krævet en ekstraordinær indsats
Områdedirektør fra NCC Tobias Berner Hansen har været tilkoblet projektet i over 5 år. Og Papirøen har både med sin arkitektur, størrelse og helt særlige beliggenhed på en lille ø i Københavns Havn været en yderst kompleks opgave for entreprenørvirksomheden.
Arkitektvirksomheden Cobe vandt projektkonkurrencen om en ny masterplan for Papirøen helt tilbage i 2016, og der blev indgået en kontrakt med NCC som totalentreprenør i 2019, hvor Tobias Berner Hansen også tiltrådte projektet.
- Fem år er faktisk en god bid af et helt arbejdsliv, når man lige tænker over det, og det er klart, at arbejdet på Papirøen har fyldt meget for mig. Jeg er utrolig stolt af, at vi på trods af krigen i Ukraine og corona-epidemien har overholdt alle aftaler og kunnet afleveret alle dele af projektet til tiden, fortæller han.
Papirøen har et samlet areal på 64.800 m2, og er altså et decideret byområde, som NCC har inddelt i fire underprojekter; henholdsvis ejerlejligheder, hotel-, almene boliger og rækkehuse, som er blevet gennemført adskilt med én projektleder på hver opgave. Derfor har totalentreprenøren også afleveret bygningerne løbende. Det sidste er afleveret 1. maj 2024 og i løbet af sommeren er ét-års gennemgang startet for området indbefattende den første aflevering.
Læs også:
Projektchef Charlie Levin Trusbak.MT Højgaard omdanner klassisk bygning på Kultorvet i København
Gnidningsfrit samarbejde mellem MT Højgaard og NCC på Papirøen
Tobias Berner Hansen fremhæver den høje grad af koordinering, planlægning og dialog, som projektet har krævet:
- Vi skal huske, at samtidig med opførelsen af vores bygninger, så bygger MT Højgaard et andet stort projekt, Vandkulturhuset, som på mange måder bliver perlen i den her mini-bydel. Og selvom vi er konkurrenter, som har skullet arbejde sammen på den samme lille ø, så har det været et fint forløb – gnidningsfrit vil jeg faktisk kalde det. Men det har krævet rigtig meget planlægning og konstant dialog, og vi har haft daglige morgenmøder og en fælles logistik-kalender, så der har været begrænset ventetid, når materialer skal leveres på pladsen.
Den ene smalle tilgangsvej til byggepladsen har givet logistikken rigtig mange udfordringer, og det har været nødvendigt at etablere kunstige udvidelser af øen inden vores opstart for at have nok plads. Nu er disse udvidelser ved at blive fjernet, men det har været tvingende nødvendigt. Tobias Berner Hansen fortsætter:
- Det har krævet stor disciplin på byggepladsen at bygge på så lidt plads, og da de første beboere samtidig flyttede ind i 2023, så har vi haft stort fokus på løbende at rydde op og etablere veje. Inden vi startede med at bygge på Papirøen lagde vi et asfaltlag hele vejen rundt på øen, bl.a. for at minimere støv imens vi opførte byggeriet. Vi har også haft fokus på at lave vejen langs Kedelhuset færdig med belægning, så beboerne på den første etape kunne færdes hen til deres indgang. I det hele taget har der været et stort fokus på at reducere støj og støv på byggepladsen, og klager undervejs fra de lokale beboere har været stærkt begrænset, hvilket i sig selv er en succes.
En facade, der hælder 17 grader
Hovedgrebet i arkitekturen på Papirøen er bygningernes tegloverflade og en facade-hældning på 17 grader, hvilket har krævet specielle løsninger, såsom et specialfremstillet åg, som gjorde det muligt via en tårnkran at tilte facadeelementerne 17 grader og montere dem direkte i den hældning.
- Det lyder simpelt, men det kræver stor præcision for, at elementerne passer sammen, så der ikke skal tilpasses bagefter – og det er vi lykkedes med her, siger Tobias Berner Hansen, som kan fortælle, at der på projekterne er anvendt præfabrikerede elementer både til facadeelementer, samt teknikskakte og badeværelser:
- Byggesystemer giver klart mindre transport, hvilket er en fordel her, når der er begrænset plads, men det giver også meget mindre spild og herved ikke så meget affald at forholde sig til. Andre fordele ved at bruge præfabrikerede dele er, at arbejdet foregår under ordnede forhold, hvilket er en fordel i forhold til arbejdsmiljø, ligesom man reducerer visse foranstaltninger ved vinterbyggeri, da vi eksempelvis ikke behøvede at lave ekstraordinære vintertiltag ved facadearbejder, og vores opvarmning og udtørringsbehov på byggepladsen er generelt reduceret.
Design og produktion af facadeelementerne er sket i et samarbejde med teamet på projektet arkitektfirmaet COBE og rådgivende ingeniør Artelia og producenterne Petersen Tegl, der leverede murstenene, Kastrup Vinduet, der leverede vinduerne og Ambercon, der lavede elementerne. Tobias Berner Hansen fortæller, at der før byggeprocessen blev udført en række tests hos Teknologisk Institut i Aarhus, og mens byggeriet var på sit højeste, har byggesagens samlede organisation beskæftiget op mod ca. 500 medarbejdere på én gang når man tæller byggeplads, produktionen offsite, samt rådgiver teamet med.
- Det er virkelig en supertanker, sådan et projekt her, hvor der foregår mange ting off-site, som skal koordineres. Og på den måde forandrede coronaen også vores almindelige arbejdsmetoder, da vi gik fra et fælles projekt-kontor med Cobe og Artelia til online møder og online projektering. Her opdagede vi, ligesom mange andre, at man godt kan holde møder på teams frem for at køre til Jylland og mødes. Her fik vores brug af digitale værktøjer virkelig et skub undervejs i processen.
Maritim og nostalgisk stemning
Papirøen er kendetegnet ved Petersen Tegls specialudviklede tegl i en gul nuance, hvor man samtidig har udnyttet det mørke restprodukt fra forbrændingen til rækkehusene ud mod Operaparken. Det er således et robust byggeri, som afspejler områdets industrielle historie, hvor man eksempelvis har videreført pakhusenes porte, ligesom både lejligheder og hotellets indretning fremviser den maritime historie.
For Tobias Berner Hansen har det været en unik oplevelse at arbejde på en så særlig lokation, hvor han har kunnet følge udviklingen og det liv, der nu så småt er kommet med besøg fra nysgerrige københavnere og turister fra hele verden.