Manitous teleskoplæsser-bestseller MT625 får nu hård konkurrence – af sig selv i elektrisk version
Bauma 2022 i München blev en hektisk oplevelse for mandskabet fra Scantruck A/S. Som importør af en række store maskinmærker var der nemlig rigeligt at holde øje med. Såvel Manitou som Komatsu, Sennebogen, McCloskey og Platform Basket funklede med masser af nyheder. Ikke mindst Manitou, som præsenterede et rekordstort antal nye produkter på messen.
Det meste stod i elektricitetens tegn. De bæredygtige el-maskiner tager til stadighed mere og mere over efter deres fossile forgængere. Og der er da også udsigt til hård konkurrence på markedet for Manitou-bestselleren MT625.
”Maskinen kommer i realiteten til at dyste med sig selv. Manitou benyttede Bauma til at lancere MT625e, som er den eldrevne version af den maskine, der længe har været blandt de allermeste populære teleskoplæssere på diesel i vores program”, fortæller markedschef Dennis Faurby hos Scantruck.
Bortset fra at dieselmotoren er skiftet ud med en elektrisk, er der ikke pillet ved de kendte kvaliteter på MT625, som blot har fået tilføjet det lille ”e” i modelbetegnelsen. Med nul røg og støj kører maskinen rundt med samme hastighed, styrke, rækkevidde og kapacitet som dens diesel-bror.
Også roterende og bomlift
Også i de store højder præsenterede Manitou nyt. De roterende teleskoplæssere MRT2260 og MRT2660 udkommer nu også i el-udgaver med løftehøjder på henholdsvis 22 og 26 meter. Lastekapaciteten er fortsat seks tons, og i ét og alt når de to maskiner samme præstationsniveau med el i motorrummet som de tilsvarende diesel-modeller.
Hos bomliftene har Manitou benyttet lejligheden til både at lave el-versioner af de to modeller 160ATJ og 180ATJ. Og samtidig givet e-modellerne ekstra kapacitet. 160ATJe og 180ATJe har arbejdshøjder på 16 og 18 meter, og de elektriske versioner har fået øget kapaciteten i kurven med 50 kg til nu at kunne bringe 250 kg op i højden.
”Vi har allerede en 20 meter bomlift på el. Nu følger så 16- og 18-meteren, og siden gør Manitou serien komplet ved også at lancere el-drevne bomlifte på 22, 26 og 28 meter”, fortæller markedschef Dennis Faurby hos Scantruck.
Komatsu på el
I Baumas store Komatsu-hal skinnede 27 forskellige gule maskiner om kap på 4550 kvadratmeter, og der var naturligvis også premiere på en række el-Komatsu’er. De dystede om opmærksomheden med Komatsus eget system til byggepladsstyring, Smart Construction, og en virtuel stand gav mulighed for at kigge ind i fremtiden med kommende nyheder hos hjullæsserne.
Uden for udstillingshallen havde Komatsu etableret et 2800 kvadratmeter stort arbejdsområde, hvor 15 maskiner blev præsenteret i et liveshow. Og hvor ikke mindst giganten Komatsu PC4000E-11 tårnede sig op som hele Baumas formentlig mest fotograferede maskine. PC4000E-11 er en gravemaskine, som vejer hele 400 tons og var i forvejen kendt fra Bauma for tre år siden. Dengang dog med stor, men konventionel dieselmotor. På Bauma 2022 var selv den største konverteret til at køre på el.
Verdenspremiere
Også et andet af Scantrucks store importmærker, tyske Sennebogen, var i høj grad synligt på Bauma. Virksomheden med både teleskopkraner, bæltekraner, havne-mobilkraner og heavy duty cycle-kraner var på hjemmebane i det sydtyske, hvor Sennebogen-hovedkvarteret ligger tæt på München.
Sennebogens glansnummer på messen var den 50 tons tunge teleskopbæltekran 653E-R Electro Battery. Som modelbetegnelsen mere end antyder, er der tale om en fuldelektrisk maskine, som benyttede Bauma til intet mindre end verdenspremiere.
653E-R Electro Battery var godt på plads i det hidtil største antal Sennebogen-maskiner selskab på den hidtil største Bauma-stand nogensinde.
1. Sommer og som i november i München, hvor markedschef Dennis Faurby glæder sig til at lade den nye el-udgave af storsællerten Manitou MT625e glide ind i produktprogrammet hos Scantruck.