Faxe Kalk A/S er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
Maskinfører Søren Jakobsen imponerede med sit store kendskab til den nye Komatsu allerede inden, han havde taget plads i kabinen
Som regel tages maskinføreren med på råd, når der skal købes stort og dyrt maskineri. I Faxe havde maskinfører Søren Jakobsen det hele under kontrol til sin snak med key account manager Poul Erik Nielsen hos Scantruck A/S, da Faxe Kalk havde behov for en ny gummihjulslæsser. Han vidste præcis, hvilken maskine han gerne ville køre i.
- Det er altid godt at være velinformeret, konstaterer Søren Jakobsen, som blandt andet havde støvsuget internettet for al information om Komatsu WA485-11.
Men selv om man véd det hele og mere til, kan der godt komme overraskelser.
- Maskinen klarer faktisk mere, end vi forventede på forhånd. Særligt mængden af materiale i skovlen i forhold til læsserens størrelse. Jeg kan se, at maskinen i løbet af en måned kommer til at håndtere i omegnen af 20.000 tons, fortæller Faxe Kalks brudchef, Hans Jørgen Hansen.
Faxe Kalks nye gummihjulslæsser kommer til at håndtere omkring 20.000 tons kalk om måneden
- Tidligere kørte jeg en lidt mindre Komatsu WA475-10. Men vi havde behov for at læsse lastbilerne højere oppe. Nu har jeg en maskine med længere arm, og læssehøjden er øget med 25-30 cm. Forskellen er markant. Den nye WA485-11 har en skovl, der er en kubikmeter større, end den lidt mindre WA475, og det giver halvanden til to ton mere pr. skovlfuld. Den kan løfte 12-13 tons. Tidligere brugte jeg fem skovlfulde til at læsse en lastbil. Nu nøjes jeg med tre, siger maskinfører Søren Jakobsen.
Han er ikke af de højeste. Søren Jakobsen er 1,67 meter høj, og det kan godt give udfordringer i en kabine, ikke mindst med udsynet.
- I min tidligere maskine sad rattet ud for instrumenterne, og det kunne godt være et problem at få fuldt udsyn. Det har jeg nu, hvor jeg slet ikke har et rat at tage hensyn til, men styrer maskinen med joysticks. Samtidig er displayet for det integrerede vejesystem indbygget i instrumentbrættet, fortæller Søren Jakobsen.
Bjergene af kalk i Faxe er ganske imponerende. Kalkbruddet er Danmarks største menneskeskabte hul i jorden
I forhold til den tidligere version af 30 tons gummihjulslæsseren, har WA485-11 en nyudviklet dieselmotor med 362 hk - 270 kW - i motorrummet. Motoren har fået større effekt og drejningsmoment ved lavere omdrejninger. Det smitter positivt af på brændstofregnskabet. Tillige kan maskinen med den nye motor køre hele 16.000 timer, uden behov for at skifte partikelfilter.
- Vi arbejder i et ekstremt hårdt miljø med maskinerne, og uanset hvilken skovlstørrelse, skal vi altid bryde materialerne. Derfor er det en klar fordel, at vi har fået langt mere power, siger brudchef Hans Jørgen Hansen.