Scantruck A/S leverede i foråret fire GMG 1930 ED saxlifte til DSB. Alle fire lifte er udstyret med en specialbygget kurv, som passer til det omfattende slibearbejde på togsættene.
DSB vedligeholder året rundt sine S-tog. Det betyder i praksis, at de tages ud af drift, vaskes, slibes ned og males igen, så de er klar til en ny turnus på de Københavnske skinner. Processen har en stram deadline, for togene skal hurtigst muligt tilbage i drift.
For at effektivisere vedligeholdelsesarbejdet har DSB Vedligehold investeret i fire fabriksnye GMG 1930 ED saxlifte hos Scantruck A/S, som også har tilpasset liftene til DSB’s behov.
- DSB havde brug for lifte, som ikke bare skulle køre lige op og ned. De skulle også kunne komme ind på de krumme steder på S-togene. Togsættene har en bestemt form, som der ikke kan laves om på. Vi kunne tilpasse vores lifte til DSB’s behov, og det har været afgørende for, at vi blev valgt som leverandør, siger Lasse Weber, produktchef for GMG lifte hos Scantruck.
God dialog skabte den rigtige løsning
Den danske importør og forhandler af GMG lifte blev kontaktet af DSB med en problemstilling, og derfra var fokus på at finde den rigtige løsning.
- Vi indledte en god dialog, og fik præciseret DSB’s krav til liftene. Kundernes behov er sjældent helt de samme, så det vigtigste er at finde den rigtige løsning, så liftene opfylder behovene fra dag et, siger Lasse Weber.
Det stod hurtigt klart, at DSB’s ønsker ikke kunne klares med en standardløsning.
- Vi tog udfordringen op, og vi endte med ordren, fordi vi både kunne levere liftene og udføre de nødvendige tilpasninger på materiellet, siger Lasse Weber.
Scantruck byggede alle specialløsninger
Liftene anvendes af DSB’s vedligeholdelsesteam, når togsættene skal slibes ned, inden de skal males. Slibearbejdet sker manuelt på hver enkelt kvadratcentimeter, og derfor skal medarbejderne kunne komme både i højden og helt ind til togenes ydre profil, som ikke er i lod. Togene er bredest lidt under midten og snævrer ind mod toppen.
Derfor skulle deres nye lifte være i stand til at udskyde og vinkle rækværket under slibearbejdet, så det passede med togenes profil. Det skulle liftene kunne klare i op til tre meters løftehøjde, og det levede Scantrucks løsning med GMG liftene til fulde op til.
- Teknisk set kan GMG liftene løfte op til seks meter, men på kundens ønske begrænsede vi liftenes løftehøjde til tre meter. Vores specialister har selv holdt møder direkte med DSB’S malere og deres arbejdsledere, så alle detaljer kunne komme på plads. Kurvene er også blevet større efter kundens ønske, så to malere kan arbejde fra liften på samme tid, og vi har selv bygget alle specialløsningerne til DSB, siger Lasse Weber.
- Der blev lavet forskellige forsøg, indtil løsningen og betjeningen sad lige i øjet. Hele forløbet har været meget positivt. Vi stillede forskellige liftmodeller til rådighed, og DSB’s personale har prøvet sig frem for at få afklaret, hvilken der var den rigtige løsning, siger Lasse Weber.
Alle fire lifte blev taget i brug i april i år, og siden har de ikke stået stille. De er i brug hver dag, hvor op til otte medarbejdere er beskæftiget med slibearbejdet. Når et tog er færdigt og flyttes til malekabinen, holder næste togsæt klar til at få påbegyndt slibearbejdet.
De elektriske lifte holder fint strøm til en hel arbejdsdag med slibning.