Det specialdesignede indtræk med blåt diodelys i loftet står knivskarpt i førerhuset, hvor der er så rent, at det kan få en rengøringsdame til at få julelys i øjnene. I det sorte lædersæde med gule snorlige syninger sidder Mads Linnet i timevis i sin Komatsu HB365LC-3 Hybrid. Men det er ikke bare en hvilken som helst gravemaskine.
Mads Linnet, indehaver af entreprenørvirksomheden M-Service og uddannet entreprenørmaskinmekaniker, har fået specialdesignet detaljer, funktioner, interiør og bom i Komatsu hybrid gravemaskinen. Samtidig står den flot og glimter i solens stråler, fordi maskinen har metallak. Det er blot nogle af de mange ændringer, han har fået foretaget på maskinen, som han bruger til nedrivnings- og større jordflytningsopgaver.
En særlig og specialdesignet maskine
“Gravemaskinen har specialdesignede luftdysser på topruden, så støvet fra nedrivningsarbejdet ikke lægger sig på ruden – jeg skal have frit udsyn. Jeg kan blæse støvet af, og jeg styrer det fra mit joystick i førerhuset. Jeg kan også blæse kabinen ren – det skal bare spille, og der skal være rent og pænt i min maskine. Det er nærmest mit hjem – jeg sidder i maskinen 10-12 timer om dagen, og så skal det fungere,” siger han.
Komatsu hybrid gravemaskinen har også en Dynaset højtryksrenser drevet af hydraulikken, så han kan vaske maskinen ren på stedet og samtidig også forstøve omkring nedbrydningsudstyret. Vandtanken er specialbygget og placeret mellem kontravægt og ramme.
En af de andre helt store ombygninger er bommen.
“Den er bygget, så maskinen fylder mindre i radius, når jeg krøjer rundt. Det betyder, at jeg kan gå lodret op med bommen foran maskinen. Derudover kan jeg nå tre meter mere i højden end den traditionelle maskine. Den er faktisk også markant stærkere end andre tilsvarende maskiner, og det er enormt godt, når vi arbejder,” siger Mads Linnet.
Flere af modifikationerne er foretaget af KST i Kølkær.
Store besparelser
Derudover er der også den ikke uvæsentlige detalje, at gravemaskinen er en hybrid.
“Det giver mig en kæmpe besparelse på brændstof. Derudover arbejder den langt hurtigere end andre traditionelle maskiner, og det er en kæmpe fordel for os. Jeg kan stort set alt med den her maskine – den kan både nedrive og sortere hurtigere, og det gør, at jeg kan udføre mit arbejde langt mere effektivt,” fortæller indehaveren af M-Service, som bag førersædet i gravemaskinen har en lille miniudgave af maskinen til at stå.
Han mærker også en større effektivitet i sin maskine end i traditionelle. Selv når den går i tomgang, er der fuld hydraulik-flow. Han betegner kombinationen af el og hydraulik som genial.
For Mads Linnet har det været altafgørende, at det har været muligt at få specialbygget Komatsu HB365LC-3 Hybrid gravemaskinen.
“Jeg nørder rigtig meget i de her gravemaskiner. M-Service er nedrivningsspecialist, og vi har mange specielle opgaver. Det skal vores grej være gearet til,” fortæller han.
Salgskonsulenterne, Poul Erik Nielsen og Kurt Møller fra Scantruck, har solgt den specialdesignede maskine, og Jan Pedersen fra klargøringsværkstedet hos Scantruck har bidraget med mange gode og konstruktive løsninger undervejs i processen. Der har været nogle bump på vejen, og de har brugt lang tid på det, men det har været det hele værd.
“Det er vores hidtil største klargøringsprojekt. Det var en stor, men virkelig fed opgave. Vi har haft nogle udfordringer undervejs, men vi er glade for resultatet. Det har været en stor opgave at finde frem til de helt rigtige løsninger for M-Service, og der er langt fra tegnebræt til det færdige resultat, men der er ingen tvivl om, at det er en fornøjelse at se den i drift,” lyder det fra de to salgskonsulenter.
Mads Linnet er også fuld af begejstring for hjælpen fra Scantruck.
“Kurt og Poul Erik har gjort en stor indsats for at imødekomme mine ønsker, som fyldte fire sider, og de har hjulpet med at komme i mål,” siger han.
FAKTA:
Billedetekster:
På øverste billede ses Mads Linnet der har foretaget en lang række ændringer på gravemaskinen.