Renovering handler om mennesker

Boligselskabet Fruehøjgaard i midten af Herning er midt i en gennemgående renovering af 350 boliger. For totalrådgiveren Rambøll er beboerinvolvering og åben sparring med leverandører afgørende for, at renoveringen kommer sikkert i hus.


Det almene boligselskab Fruehøjgaard er i færd med en større renovering, hvor 350 boliger skal omdannes fra 1950’er arbejderboliger til fremtidens attraktive hjem for unge og ældre samt børnefamilier og singler.  


Til at stå i spidsen for arbejdet med renoveringen har boligselskabet udpeget Aarstiderne Arkitekter med Rambøll som totalrådgiver. Begge virksomheder har stor erfaring med renoveringer, hvor den ældre boligmasse skal forvandles til attraktive boliger for fremtidens nye beboere.

 

”Renoveringer handler om mere end byggeteknisk fornyelse af ældre bygninger. Det handler også om fremtidige behov og ændrede adfærdsmønstre. Hver generation bor og lever forskelligt, og vi skal give dem rammer, der kan imødekomme nuværende og fremtidige behov,” siger René F. G. Bjerregaard fra Rambøll.   

 

Forstå mennesket i midten

Hos Rambøll lægger man nemlig meget vægt på, at alle stadier af renoveringen foregår i tæt dialog med beboerne i boligselskabet.

 

”Det er enormt vigtigt at have forståelse for menneskerne i midten, beboerne, og lytte til deres behov og bekymringer. Renoveringsarbejdet giver beboerne en ny og bedre bolig i arkitektonisk og byggeteknisk forstand, men vi fjerner også deres hjem, og nogle har måske boet der i helt op til 30 år. Det er vores ansvar at lytte og sikre os, at beboerne forstår, hvorfor det endelige resultat ser ud, som det gør,” siger René F. G. Bjerregaard. 

 

I en etageejendom som Fruehøjgaard har lyddæmpning stor betydning for beboerne, da larm i afløbsrør fra naboernes toiletbesøg kan være kilde til stor gene. Derfor har man anvendt Silent-Pro afløbsrør fra Geberit, der med sine lyddæmpende egenskaber er en stor forbedring.

 

”Det er enormt vigtigt at have forståelse for menneskerne i midten, beboerne, og lytte til deres behov og bekymringer. Renoveringsarbejdet giver beboerne en ny og bedre bolig i arkitektonisk og byggeteknisk forstand, men vi fjerner også deres hjem, og nogle har måske boet der i helt op til 30 år,” siger René F. G. Bjerregaard fra Rambøll. 

Åbenhed hos alle parter

Det er imidlertid ikke kun nødvendigt med åben kommunikation mellem fagfolk og beboere. Det gælder i høj grad også fagfolk imellem. I forbindelse med renoveringsarbejdet hos Boligselskabet Fruehøjgaard har Rambøll blandt andre arbejdet sammen med Geberit, der har leveret lyddæmpede afløbsrør til projektet.

 

”For os er en god samarbejdspartner ærlig omkring sine produkters fordele men også om begrænsningerne. Vi har ikke brug for supersælgere, der lover guld og grønne skove,” siger René F. G. Bjerregaard og fortsætter:

 

”Vi er rigtig glade for, at Geberit har leveret deres Silent-Pro afløbsrør til dette projekt. Hos dem får vi den ærlige og konstruktive sparring, vi har brug for. Samtidig har de et navn og et bagland, der giver os tryghed for, at produkterne lever op til alle gældende krav til lyddæmpning, brandsikring og funktionalitet.”

 

Klar tale og en åben kommunikation er afgørende for en succesfuld renovering. Det gælder både for de involverede byggetekniske fagfolk og for dialogen med beboerne.