Lille og fleksibel kran bygger til Pandabjørne

Annonce

Lille og fleksibel kran bygger til Pandabjørne

Ajos leverer en Potain Igo M14 til byggeriet af et nyt Pandaanlæg i Københavns Zoo. Det er en type kran, som anvendes mere og mere, men som ikke er så udbredt i Danmark.
 
En Potain Igo M14 fra Ajos er med til at bygge det nye Panda-anlæg i Københavns Zoologiske Have. Anlægget skal inden længe rumme de to pandabjørne, som statsminister Lars Løkke Rasmussen besøgte i Kina, og som Zoo skal låne af Kina.
 
De to pandabjørne skal have et helt nyt anlæg. Den kendte arkitekt Bjarke Ingels’ tegnestue BIG har tegnet det, og NCC opfører det utraditionelle byggeri med søløver, tapirer, papegøjer og pingviner som tilskuere.
 
Byggeriet har i ca. et halvt år haft en Potain Igo 50, som er monteret på skinner og har større kapacitet end Igo M14.
 
- De har nu fået en Igo M14 på byggepladsen. Det er en lille meget mobil kran, som kan flyttes med en truck eller en teleskoplæsser. Den har ballast og hjul fast monteret både i sammenpakket og udpakket stand, og den er let at pakke sammen og flytte på byggepladsen, siger teknisk konsulent Bjarne Frølund, Ajos.
 
Det var egentlig servicemontør i kranafdelingen, Kenneth Lynge Nielsen, der tog dialogen med kunden.
 
- Vi skulle flytte den store Igo 50, fordi den stod i vejen for de udendørs anlæg. Så skulle vi fjerne den helt, og kunden overvejede en trailerkran. Jeg foreslog dem en Igo M14, fordi den har vandret udlæg. Den kan undgå at ramme træerne, kan løfte det nødvendige og er let at flytte, så den ikke kommer i vejen for de anlægsarbejder omkring byggeriet, som er gået i gang, fortæller han.
 
- Igo M14 har et udlæg på 22 meter, hvor den kan løfte 500 kg. Kunden besluttede hurtigt, og vi leverede kranen ligeså hurtigt, så de kunne komme i gang med at bruge den på pladsen, siger Kenneth Lynge Nielsen
 
- Det er en type kran, som anvendes mere og mere, men som ikke er så udbredt i Danmark. I Tyskland skal man nærmest bare bygge et parcelhus, så bliver der bestilt en kran i denne kategori. I Danmark har man mere tradition for at benytte en lastvognskran, fortæller Bjarne Frølund.
 
- En lastvognskran er typisk ikke til stede på pladsen og bliver derfor ofte kun brugt til de planlagte opgaver. Økonomisk betyder det også meget for byggeomkostningerne. Dels kan en byggekran gøre byggeriet mere effektivt, og dels skal der både en lastvogn og en fører med en lastvognskran, og det koster naturligvis penge, siger han.
 
- Jeg så gerne, at vi kunne få en kulturændring, og der kan Igo M14 bidrage, fordi den har begrænsede dimensioner både, når den er slået sammen, og når den anvendes. Samtidig kan den let flyttes af folk på pladsen. Ballast og hjul sidder på hele tiden, og dermed er der kun begrænset montagearbejde, siger Bjarne Frølund.
 
Ajos udlejer blandt andet tårnkraner og semimobile kraner. I Danmark anvendes der typisk kun kraner på større byggepladser.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Om Ajos  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Ajos er blandt de absolut bedste på de områder, vi har valgt at specialisere os i:  Tårnkranersemimobilkranerpersonhejs og materialehejsskuremodulerpavilloner, midlertidige installationer, fx  strømbelysningafspærringopvarmning og affugtning samt  byggepladsindretning og  byggepladslogistik.
Kontaktinformation
Ajos a/s
Godthåbsvej 4, 7100 Vejle
Industriholmen 69, 2650 Hvidovre
Tlf:7025 6363
Email:  
Lille-og-fleksibel-kran-bygger-til-Pandabjorne
Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555