logo

Verdenspræmiere på ny varebil med grøn profil

 

 

Volkswagen giver nu håndværkere og budfolk mulighed for at transportere med en grønnere profil i storbyerne. Den nye Volkswagen e-Crafter er nu sat i produktion og kan ses på de danske veje fra oktober 2018. På Bygge- og Anlægsavisen er vi imponerede over varebilens komfort og køreglæde, efter den officielle fremvisning og prøvetur i Hamborgs travle gader.

 

Tekst af Elias Inceer

 

En solrig septemberdag vi i Hamborg lufthavn. Volkswagen har gennem de sidste to uger inviteret sælgere, anmeldere og virksomhedens medarbejdere fra hele verden til verdenspræmieren på det seneste skud på stammen i varebilskategorien. Den 136 hk stærke e-Crafter udvider modeludvalget med mærkets første eldrevne zero-emission-varebil. Kassebilen med højt tag er den første i en fremadrettet sortimentsforøgelse af delvis og helt eldrevne biler, der vil give danske virksomheder mulighed for køre grønnere, mere fleksibelt og med komforten i højsædet.

 

Et lydløst besøg i storbyen

I Hamborg får vi udleveret nøglen og e-Crafterens navigationsudstyr giver valget mellem tre ruter i byens områder. Den første rute skal bringe os rundt i de trafikerede indre-by gader og give muligheden for at teste varebilens fleksibilitet og manøvreringsevne af i det miljø, som Volkswagen primært har udviklet bilen til.

 

Fra starten vækker e-Crafteren begejstring, da den lydløst starter op og glider let over de asfalterede veje ind i Hamborgs små by-gader. Elmotorerne genererer deres maksimale drejningsmoment fra bilens start, hvilket giver en omgående acceleration og tilpasningsevne til enhver trafikmæssig belastning i byen. At manøvrere rundt blandt de konstante udfordringer som parkerede biler, taxaernes pludselig stop, utallige lyskryds og forvirrende ensretninger på by-vejene med e-Crafter bliver adræt trods e-Crafterens 1380 mm læssebredde. De 136 hk gør det muligt at flette sikkert og ubesværet ind og ud blandt byens øvrige trafikanter, hvor pludselige vejbaneskift og blokerende vejarbejder forekommer som ubetydelige bump på vejen. Det kendte Volkswagen navigationssystem Discover Media bidrager til denne ubesværede køretur, der i øvrigt har App-Connect, stemmebetjening og mobiltelefoninterface.

 

Læs mere om test af varevogne og værktøj

 

 

Praksisrelevant udvikling

Volkswagen har analyseret over 210.000 kørselsprofiler fra over 1500 kunder på verdensplan for at udvikle den optimale elektrificering af Crafteren, hvor pris, funktion og rækkevidde kan følges ad. Undersøgelsen er baseret på analyse af bude i kurer- og logistiksektoren, håndværkere, forretningsdrivende, forsyningsselskaber og shuttle- og hyrevognsselskaber. Tallene viser, at størstedelen af bilerne på dagligt basis kører mellem 70 og 100 km i en varebil med et højt antal start- og stophandlinger. På den baggrund er e-Crafteren bevidst begrænset til en tophastighed på 90 km. i timen med en rækkevidde på op til 173 km i henhold til NEDC. Det har muliggjort den fortsatte udnyttelse af den fulde varerumsvolumen i den 2590 mm høje kassevogn med dets 10,7 m3 høje tag gennem den kompakte batteristørrelse placeret i e-Crafterens undervogn. Denne målgruppefokuserede udviklingen af e-Crafteren stiller en forventet startpris på omkring 475.000 kr. ex. moms, der skulle gøre den konkurrencedygtig inden for dens klasse.

 

Vi har tændt e-Crafteren op med klimaanlæg samt radio og navigation. Med disse indstillinger forudser bilen en rækkevidde på 152 km. e-Crafteren tilbyder en række data for kørslen og forbruget, herunder en angivelse af, hvor meget rækkevidden kan forøges ved blandt andet deaktivering af klimaanlægget. I vores tilfælde er der 18 km. at hente fortæller systemet. Denne chaufførs begejstring over de gode accelerationsegenskaber betyder imidlertid, at vi efter en 10 km. lang tur ender med en forventet rækkevidde på 125 km. Varebilen testes først uden læs, og den næste tur på en stejl rute med 400 kg. tungt læs vidner om stort set de samme tal.

 

Læs også: Kan håndværkere gøre sin kørsel grønnere?

 

 

En tur med tyngde

På dagens anden rute skal vi teste, hvordan presset fra stejle veje og det 400 kg. tunge læs påvirker kørslen. En længere rute over Hamborgs industri- og havneområder giver mulighed for at opleve både komforten og belastningspåvirkningen i bilen. Vi kører en tur over Köhlbrandsbrücke med udsigt over kæmpemæssige industrihavne. e-Crafterens stigningsevne på 20 procent kommer optimalt i spil på denne stejle rute, hvor trækket synes uforstyrret og let trods den ekstra last og vejens hældning. Det maksimale drejningsmoment er på 290 Nm med en kraft der overføres til forakslen via en 1-trins automatisk gearkasse. Elmotoren er integreret foran i e-Crafter, og er en synkronmotor af typen EEM85. Ifølge bilen ligger strømforbruget med denne nyttelast på 24 kW. pr. 100 km. Den officielle test fra Volkswagen står ved en nyttelast på 1 ton ved blandet kørsel på 21,54 kW pr. 100 km.

 

På turen over broen og videre ned gennem industriområderne, kører vi side om side med store lastbiler, der brummende kæmper sig bravt rundt fra havn til favn. Det står i skarp kontrast til denne emissionsfrie e-Crafter der glider let over vejene uden at ryste eller forurene området. e-Crafteren har i tillæg et moderne assistent-, komfort- og infotainmentsystem med ParkPilot til parkeringshjælp inklusive sidebeskyttelse gennem 16 ultralydssensorer, et multifunktionskamera foran og et bakkamera – alt sammen som standard. Standardpakken er generelt imponerende i øvrigt med multikollisionsbremse, sidevindsassistent, LED-forlygter, Climatronic, sædevarme, varmepumpe samt en elopvarmet forrude, komfortsæder foruden navigationssystemet. Alt sammen bidrager disse til en følelse af sikkerhed og komfort i kørslen. Pladsforholdene i kabinen synes optimale med et utal af forskellige rum og holdere til alt det, der skal med på turen. Man sidder højt og komfortabelt med et godt udsyn og god rækkevidde til bilens skærm og knapper.

 

Rækkevidden i centrum

Mellem køreturene har vi fået mødt ingeniører og udviklere fra Volkswagen med oplæg om målgruppeundersøgelsen og e-Crafterens egenskaber. Volkswagen Erhvervsbiler har fokuseret meget på ønsket om at skabe en bil, der passer til den klart definerede målgruppes behov. På pressemødet er det rækkevidden der fremkalder flest spørgsmål blandt de deltagende kunder og anmeldere. Ved en CSS-ladestation med 40kW kan 80 procent af batteriet lades op på ca. 45 minutter, og hvis man i virksomheden får installeret en AC-vægoplader med 7,2 kW er den fuldt opladet på 5,20 timer.

 

Det står klart, at denne e-Crafter er beregnet til et specifikt segment. Kurer- og logistikfolk, håndværkere, forretningsdrivende og hyrevognsselskaber, der udfører deres daglige arbejde inden for bygrænserne med et gennemsnitligt behov for at køre omkring 70-100 km., er kernesegmentet. e-Crafteren synes optimal til virksomheder, der ønsker en større komfort og en mere fleksibel kørsel og helt særligt til dem, der ønsker på en grønnere profil. Vores test vidner desuden om en varebil, der kan gøre arbejdsdagen mere sikker, effektiv og rolig for håndværkere, budfolk og varebilsbrugere i travle og trængte kørselsmiljøer.

Ønsker du fremadrettet at modtage nye historier fra Bygge og Anlægsbranchen.
Tilmeld dig til vores nyhedsbrev her:

test



Email

*Nyhedsbrevet indeholder historier fra vores redaktion, brancheorganisationer og annoncører.

Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555