logo

Contrans ser grønt

 

HYDRIVE miljøvenlig motorrens kan spare vognmænd mange penge, samtidig med at de får en grønnere profil. Contrans tester konceptet og har opdaget en sidegevinst med stort potentiale.

 

Axel Junker, direktør for transportfirmaet Contrans, hørte om HYDRIVE's miljøvenlige motorrens igennem sit netværk. Som mange andre var han skeptisk, for hvordan bliver en motor ren ved hjælp af brint? Men tal fra tests hos busselskaberne Keolis og Anchersen gjorde ham alligevel nysgerrig.

 

- Resultaterne så ret fantastiske ud – og FORCE Technology har sagt god for effekten. Så vi tog kontakt til Volvo og MAN i efteråret for at få godkendt brintrens i forhold til garantien. Da vi talte med producenterne, var de også nysgerrige på, hvad HYDRIVE kan bidrage med, siger Axel Junker.

 

De første ti lastbiler blev renset i starten af februar. Seks ud af de rensede biler viste et pænt fald i forbruget af brændstof, mens der ikke var mærkbar effekt på de resterende fire. Dette skyldes sandsynligvis, at bilerne er under to år gamle. Resultaterne har betydet, at Contrans bookede rens af ti lastbiler mere i slutningen af februar.

 

Hvis resultaterne af de 20 første rensede lastbiler bliver som forventet, er planen at få alle lastbiler HYDRIVE motorrenset i løbet af foråret, så den 200 biler store vognpark er klar til højsæsonen. Contrans har fået motorrenset 20 lastbiler af CleanHeads.dk, der er autoriseret HYDRIVE ProCare partner i Jylland og Fyn. ProCare er HYDRIVE's produkt til rens af motorer mindre end 20 liter.

 

Spot på kørselsadfærd

Det er for tidligt i forløbet til, at Contrans har konkrete tal fra HYDRIVE motorrens, men Axel Junker bekræfter, at de rensede biler udleder færre skadelige stoffer og bruger mindre brændstof. Derudover er de blevet mere velkørende. Særligt sidstnævnte finder han interessant. For udover at chaufførerne melder, at bilerne er blevet lettere og 'friskere' at køre, så oplever Axel Junker, at den ekstra opmærksomhed på bilerne påvirker chaufførernes kørsel:

 

- Chaufførerne ved godt, at der er gjort noget ved deres bil. Det alene får dem til at køre mere fornuftigt med fokus på brændstofforbruget.

 

Den viden har fået Axel Junker til at lave et twist på den seneste rens af lastbiler. Udover de ti biler, der skulle renses, blev to ekstra lastbiler placeret på værkstedet, som om de også skulle renses. Så projektet er lige nu at vurdere chaufførernes adfærd på de ikke-rensede biler, hvilket Contrans-direktøren er meget spændt på:

 

- Der er stor forskel på de bedste og dårligste chauffører og dermed stor spredning i dieselforbruget. Hvis vi kan hjælpe nogle chauffører til at køre bedre, uanset om det er fordi motoren står skarpere, eller de tror en bil er renset, så kan det flytte os langt. Vores opgave er nu at adskille og analysere, hvad der er renseeffekt, og hvad der er kørestilseffekt.

 

Læs også: Interview med Per Sune Koustrup, brændstofanalytiker i Circle K: Mere biobrændstof i diesel til bygge- og anlægsbranchen

 

Fremtidssikrer forretningen

Contrans-direktøren ser det også som en fordel, at firmaet vil kunne levere grønnere transport til kunder, der begynder at efterspørge mere miljøvenlige løsninger. I tråd hermed lancerer transportfirmaet om kort tid en ny hjemmeside, der gør mere ud af at fortælle, hvordan Contrans bidrager til at løse samfundsudfordringer – herunder at sikre, at vognparken forurener mindst muligt. Axel Junker siger:

 

- Det bliver spændende at se, om markedet er helt klar, men HYDRIVE skader i hvert fald ikke. Regeringen sysler med, hvordan transportbranchen kan bidrage til at mindske miljøpåvirkningen, så jeg gætter på, at vi inden for en overskuelig fremtid vil se lovkrav, der belønner miljøbevidste virksomheder.

 

 

Ifølge direktør Nicolai Hancke kan vognmænd forvente brændstofbesparelser mellem 5-17 procent afhængig af køretøjets alder og chaufførens kørestil. De fleste oplever, at bilen bliver hurtigere og har bedre speederrespons. Derudover sænker en HYDRIVE-rens typisk udledningen af NOx med op til 65 % og CO2 med 15 %. 

 

Certificering giver konkurrencefordel

Netop virksomheders behov for at blive mere miljøbevidste er noget, folkene bag HYDRIVE har fokus på. I forventningen om skarpere lovkrav for bilers udledning af skadelige stoffer, har de udviklet et koncept under navnet Blue Sky, der bl.a. indeholder en certificering. Certificeringen fungerer dog i første omgang som et stærkt markedsføringsredskab til virksomheder, der i en presset branche vil differentiere sig i forhold til konkurrenter. Grundlæggeren af HYDRIVE, Uffe Lauge Jensen, siger:

 

- Ved at rense og certificere køretøjer individuelt, er der bevis for, at de forurener mindst muligt. Med Blue Sky får vognmanden en garanti for, at det enkelte køretøj overholder en række forureningsnormer, og er i god driftmæssigt stand og er i optimal driftmæssig stand, når det gælder forbrænding. Man ved så også, at bilen bruger mindst muligt brændstof – noget de fleste vognmænd vil kunne mærke på bundlinjen.

 

Ved en HYDRIVE-rens skiller man ikke motoren ad, men borer et lille hul i luftslangen – eller løsner indsugningsslangen og lægger en flad studs ind – og sætter rensemaskinen til. Mens bilen står i tomgang, producerer rensemaskinen brint i 30 minutter, som bliver sendt igennem motoren og forsvinder ud af udstødningen som vanddamp. Brinten reducerer mængden af sod, hvilket giver renere forbrænding og mindre brændstofforbrug. Det lille hul lukkes effektivt med en konisk prop. I enkelte modeller fører man renseslangen ind igennem luftfiltret.

Det er værd at nævne, at en HYDRIVE-rens ikke kan skrue tiden tilbage for et køretøj i meget dårlig stand, eller lappe et ødelagt partikelfilter. Sidstnævnte ses i omkring hvert femte køretøj, som bliver renset.

Ønsker du fremadrettet at modtage nye historier fra Bygge og Anlægsbranchen.
Tilmeld dig til vores nyhedsbrev her:

test



Email

*Nyhedsbrevet indeholder historier fra vores redaktion, brancheorganisationer og annoncører.

Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555