Platform.as: Arbejdsplatforme

I Platform.as beskæftiger man sig udelukkende med at udleje arbejdsplatforme. Det gør virksomheden ud fra den filosofi at ved at koncentrere sig 100 % om ét område, så kan man levere en bedre service og kvalitet til sine kunder.

 

 


Tekst af Mikkel Dissing Sandahl


Platform.as startede op i sommeren 2008 med 45 spritnye arbejdsplatforme, hvoraf 10 af dem er af mærket Heck og de resterende 35 er af mærket Scanclimber. Det var lige, da finanskrisen rasede på sit allerhøjeste, og ifølge salgschef Ulrik Brandstrup, så måtte firmaet bevise sit værd fra dag 1:

- Når det går op ad bakke fra starten, så lærer man hvad, der skal til. Og de firmaer, der starter i modgangstider kan efter min mening langt bedre klare sig i det lange løb. Det er i hvert fald gået støt fremad siden firmaets grundlæggelse, hvor vi drev virksomheden fra pavilloner i Hvidovre. Vi har i dag en udlejningsprocent på ca. 85 % og har derfor måttet flytte til større lokaler ved motorvejen i Greve.

Øret tæt på jorden
- For et halvt års tid siden investerede vi i yderligere 20 platforme, og vi får leveret tre SC8000 i marts 2012 til tungt murerarbejde, hvilket betyder, at flåden nu er oppe på 75 arbejdsplatforme. Vi kender betydningen af at have den nyeste teknologi, når vores kunder er ude på projekter, så vi vil fortsætte med at tilbyde de nyeste arbejdsplatforme på markedet, fortæller Ulrik Brandstrup, der driver virksomheden for Ulrik og Casper Knudsen.

Fælles for Casper og Ulrik Brandstrup er, at de begge har en baggrund som håndværkere, og det betyder, at man i Platform.as har en meget klar viden om hvad, der er vigtigt ude på byggepladserne: - Først og fremmest skal vores kunder ikke vente – de skal kunne regne med os. Da vi er uddannede håndværkere, har vi også prøvet at stå og vente på service. Tingene skal bare fungere i en travl byggeproces, og vi har servicemontører, som kan rykke ud med meget kort varsel. Det er en del af den service, vi tilbyder vores kunder.

Flad struktur giver engagerede medarbejdere
Platform.as har netop ansat en servicechef, Ulrik Westh. Det er hans opgave at sørge for at alt fungerer ude på byggepladserne, samt at hjælpe kunden, hvis der skulle opstå problemer. Det er ham, der sørger for at kunden føler sig i trygge hænder, når de lejer platforme hos Platform.as.

Ulrik Brandstrup fortæller: - Vi har en flad struktur i virksomheden, hvor vi lægger ansvar over på vores montører. Det giver en god følelse for kunden, og vi får mere engagerede medarbejdere. Det skyldes, at de selv tager beslutningerne ude på byggepladsen, sammen med projektlederen, og de kan derved hurtigt løse eventuelle problemer. Alle vores montører er fastansatte, og vi vil være kendt for det gode samarbejde.

Totalløsninger
I Platform.as bliver man typisk kontaktet i opstartsfasen, så man kan bidrage med løsningsforslag på tegning-niveau. Ulrik Brandstrup fortæller: - Vi er med fra start til slut. På den måde kan vi garantere, at der bliver tænkt på det hele. Vi vil gerne byde ind med vores specialviden fra starten, så man får den mest optimale løsning. Vores folk er med til at montere og flytte platformene, samtidig med vi laver instruktionskurser for de medarbejdere, der skal betjene materiellet.

Den smidige løsning
I Platform.as har man hovedsagligt fået sine kunder via mund-til-mund metoden, og det har ifølge Ulrik Brandstrup fungeret rigtig godt: - Vi har haft en konstant ordretilgang. Men det hænger også sammen med, at der er efterspørgsel efter fleksibilitet og effektivitet ude på pladserne. Her er arbejdsplatforme helt klart fremtidens løsning, da de kan bruges til alt, samtidig med de ikke fylder så meget. Vores kunders projekter er ligeligt fordelt på renovering og nybyggeri – og de tæller alt fra de største entreprenører til den enkelte maler, der skal male vinduer.