logo

En ny generation af effektivitet

 

Førstehåndindtrykket er altid vigtigt – også når det gælder varebiler. Og jeg er ikke i tvivl om mit eget førstehåndsindtryk, da jeg sætter mig ind i den sortlakerede Fiat Ducato 35 Maxi hos Fiat Professionsal Danmarks afdeling i Glostrup. Det er som at sætte sig ind i en personbil: Komfortabelt og lige til at gå til.

 

Tekst af Michael Madsen

Fiat har produceret varebiler og minibusser siden foråret 1981 i joint venture med PSA Pegeut Citroën. Nu er man i gang med sjette generation og en helt ny generation af effektivitet, stil, teknologi og sikkerhed. Og det må man lade italienerne. De har formået at tage et arbejdsredskab som en varebil og få den til at se godt ud. Fiat Ducato 35 Maxi er en smuk bil med flotte linier og lækkert interiør. Noget der også falder i god jord hos dagens prøvechauffør Johannes Lindal.

- Den ser godt ud! Selv om det er et arbejdsredskab, betyder udseendet og lækkerhedsfølelsen også noget. Der er nogle, der ikke lægger mærke til den slags, og som ikke har noget imod, hvis bilen er lidt rodet, men jeg sætter pris på, hvis den er pæn og lækker.

 

Læs flere Tests af Varevogne


Nyt opgraderet interiør
Johannes er 40 år og ansat hos entreprenørkoncernen Arkil på sjette år. Jeg samler ham op på Esplanaden i København, hvor Arkil er ved at grave ud til det nye Frihedsmuseum. Her arbejder Johannes og hans makker med alle mulige typer forefaldende arbejde. Det betyder en del daglige køreture i den hvide Renault Master ladvogn, der holder parkeret ved siden af byggepladsen, og som nærmest er hans andet hjem.

- Hold da op, der er virkelig sket noget, lyder Johannes umiddelbare reaktion, da han sætter sig ind bag rattet og kigger sig omkring i rummelige førerkabine:

- Min egen Master er kun et halvt år gammel. Før den havde jeg en 10 år gammel model af samme mærke, og jeg blev lidt skuffet, da jeg fik den nye, for det var som om, at der slet ikke var sket noget hos Renault i den mellemliggende tid. Det er der til gengæld her: Den er mere elegant i designet end de tidligere Fiat varebiler. Der er kommet touchskærm og aircondition (begge ekstraudstyr) og flere andre detaljer, siger Johannes og tilføjer:

- Desuden er den dejlig enkel. Der er ikke så meget at tænke over, når man sætter sig ind i den. Man hopper bare ind og kører.

Læs mere om Transport

 

Motoren varmes op på forhånd

Når man kører i varebil dagligt, føles det ekstra komfortabelt, hvis man kommer ud til en bil, hvor ruderne er dug- og isfri, og hvor kabinen er varm og motoren varmet op til driftstemperatur. Derfor er en af de ting, som Johannes umiddelbart bemærker, at Fiat Ducatoen er udstyret med en Webasto motor/kabinevarmer med timer – endda som standardudstyr.

- Ej, sådan en har jeg gået og plaget vores kørselsleder om at få. Det er en klar fordel. Det betyder, at man kan indstille den til at varme bilen op på forhånd. Den går i gang en halv time før, at man skal ud og køre, og derefter sætter man sig ind i en dejlig varm bil. Det kender jeg ikke nogen håndværkere, der ikke sætter pris på, især ikke på denne her tid af året, fastslår Johannes og kigger ud på parkeringspladsen, hvor efterårsvinden hvirvler en sky af nedfaldne blade rundt.

- Det er også en rigtig dejlig ting, hvis man skal spise frokost i bilen, og det gør vi tit. Samtidig er der også penge at hente på at have en motorvarmer. Når motoren varmes op til driftstemperatur på forhånd, slider man meget mindre på den, end hvis man starter bilen, når motoren er helt kold, uddyber Johannes.

God siddekomfort
Inden vi kører, afprøver Johannes bilens højdejusterbare rat, der er standardudstyr i Fiat Ducato 35 Maxi. Til gengæld har han ingen grund til at indstille det højde- og multijusterbare fødesæde, der også er standardudstyr. Sædet er udstyret med armlæn, lændestøtte og sædevarme. En anden ting, der tjekkes inden starten, er de el-betjente sidespejle med vidvinkelspejl.

- Det er nogle gode store spejle, og det er rigtig dejligt, at jeg kan indstille dem alle via nogle knapper i døren i førersiden. Det er også dejligt, at spejlene er delt op. Jeg kører jo en del i København, og her bruger jeg konstant det lille spejl forneden til at holde øje med cyklisterne.

Og så er der førerkabinens vigtigste udstyr, de uundværlige kopholdere. Fiat Ducato 35 Maxi har fire synlige kopholdere – herunder to ved gearstangen der både har dybde og er udstyret med gummiflapper, så de passer til forskellige kop- og flaskestørrelser.

- De er rigtig gode. Der er for eksempel ingen af kopholderne i min Renault, der passer til en halvliters sodavand, men det gør de her. Og de har rigtig god dybde, hvilket er vigtigt, så tingene står fast under kørslen.

To ekstra kopholdere befinder sig på bagsiden af ryggen af midtersædet, der kan slås ned, så det kan bruges som et lille arbejdsbord – noget Johannes plejer at bruge konstant.

- Jeg kører meget sjældent med en makker i bilen. I stedet benytter jeg pladsen til at have mine papirer, min computer, min kuglepen, kaffekop og meget andet, forklarer han. Da vi slår midtersædet ned for at afprøve det, ser han for første og eneste gang under prøvekørslen lidt skuffet ud:

- Det er alt for lille. Det er underligt, at de ikke har brugt hele ryggen på midtersædet i stedet for, at man kun kan slå en del af det ned. Og kopholderne har slet ingen dybde. Det kan jeg ikke rigtig bruge til noget.

 


Masser af kraft under motorhjelmen
Så er vi afsted. Det er ikke kun, når man sætter sig ind i Fiat Ducato’en, at oplevelsen minder om en personbil. Det gør den også, når man træder på speederen, og varebilen formelig springer frem med lynhurtig acceleration.

Motoren er i det hele taget et kapitel for sig. På papiret har Fiat Ducato nogle af de mest imponerende tal og testresultater. Den 4 cylindrede Multijet dieselmotor kan præstere 180 hestekræfter ved 3.500 omdrejninger i minuttet og har et max moment på 400 Nm ved 1.500 omdrejninger i minuttet. Den nye generation af Ducato’er blev allerede introduceret i 2014, men for nylig har Fiat udskiftet 3,0 liter motoren med en 2,3 liter model. Trods den mindre størrelse har varebilen bevaret sin acceleration, mens den har fået et endnu bedre brændstofforbrug og renere udstødning. Fiat Ducato lever således som en af de eneste op til Euro 6 normerne, uden at man skal tilsætte AdBlue.

- Jeg skal love for, at den er hurtig i optrækket – meget mere end min Renault. Her kan man hurtigt redde sig nogle fartbøder, smiler Johannes og fortsætter:

- Det er klart en fordel i det daglige arbejde. Nogle gange kører vi jo med en trailer med tungt udstyr, for eksempel en minigraver på små to tons. Så er det nyttigt, at motoren tager ved så hurtigt og kraftigt, fastslår han.

Ifølge specifikationerne kører Fiat Ducato 35 Maxi hele 15,2 kilometer på literen ved blandet kørsel. Og selv om det sjældent er muligt at køre så korrekt, vidner det alligevel om en varebil med en særdeles stærk og god brændstoføkonomi.

 

Læs også test af Fiat Fullback: Stærk og enkel pickup fra Fiat


Rummeligt lastrum
Til slut skal vi teste, hvor let det er at bakke og parkere varebilen. Vores testmodel har blandt andet bakkamera som ekstraudstyr. Det gør det nemt at overskue, hvad der sker bag varebilen, og hvor langt, man har ind til kanten.

- Det har jeg ikke prøvet før, men det er gør det jo virkelig nemt. Det tror jeg hurtigt, at jeg kunne vænne mig til, lyder der anerkendende fra ham.

Og der er mere ros, da vi åbner bagdørene og inspicerer bilens rummelige lastrum på 13 kubikmeter med plads til knap 1.300 kilo last.

- Her er der plads til både hylder med værktøj og til, at man kan transportere hele plader til f.eks. indhegning af byggepladser. Det her kan virkelig bruges til noget, slutter han.

Konklusion: Fiat Ducato er en effektiv og lige til at gå til varebil med masser af kraft under motorhjelmen. Og så er det tilmed en smuk bil både ud og inde. I sit hjemland har Ducato’en næsten samme ikoniske status som Ford Transit har det i for eksempel USA, men den er også populær i Danmark, hvor der sidste år blev solgt omkring 1.500 Ducato’er.

 

Fiat

 

Den testede model
Model: Fiat Ducato 35 Maxi
Motor: 4 cylindret 2,3 Multijet dieselmotor 180 HK/400 Nm med 6 trins manuel gearkasse og forhjulstræk
Tophastighed: 160 km/t
Brændstoføkonomi: 15,2 km/l
CO2: 172 g/km
Totalvægt: 3.500 kilo
Lastrum: L: 3,70  H: 1,93  B: 1,87
Pris for denne model:
 279.793 kroner uden ekstraudstyr og 304.971 kroner med ekstraudstyr
Service- og reparationsaftale: 149 kroner pr. md. (ved 48 mdr. og 20.000 km pr. år ekskl. moms)

 

Bygge- & Anlægsavisen

Tilmeld nyhedsbrev

Udkommer ugentligt, og indholder branchenyt, artikler samt adgang til den nyeste avis

Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555