logo
Annonce

Dahls digitale rejse

Prosave

 

Byggefirmaet Dahl A/S har på kun tre måneder tjent investeringen i et nyt indkøbssystem hjem. Ved hjælp af ProSave er indkøb af materialer blevet effektiviseret, og montørerne slipper for overflødige ture til butikkerne. Men der var udfordringer.

 

 

Mange installatører arbejder i disse år med at øge effektiviteten ved at digitalisere arbejdsprocesserne – mellem kontoret og montøren på byggepladsen og videre til kunder og eksterne partnere. Men hvordan skal udfordringerne gribes an? Hvor ligger problemerne, og hvad er resultaterne? De spørgsmål stod afdelingschef Allan Gullaksen med i foråret, da han overvejede nye tiltag for at øge produktiviteten.

 

Dahl A/S

De fleste i Storkøbenhavn genkender de hvide biler med blåt logo fra Dahl A/S. De har 195 medarbejdere, og omsætter for knap 500 mio. kroner om året indenfor EL, VVS, tømrer-, murer- og malerarbejde, samt skadesservice og entrepriser. Kompetencerne gør, at Dahl kan være kundernes totalleverandør.

 

Læs mere om IT & Teknologi

 

En rejse

Allan Gullaksen og projektleder Jens Christian Møller besluttede at gå til udfordringen som en ”digital rejse”. En udviklingsproces, der tillod, at de kunne navigere i takt med, at erfaringer, inspiration og den digitale modenhed tog form. De besluttede også, at første indsatsområde skulle være materialeindkøb. Det betyder meget økonomisk, og de kunne se, at mange montører ringede bestillingerne ind til grossisterne eller kørte i butikker. Det koster en masse tid.

 

- Styringen skal også være skarpere. Vi skal have bedre kontrol med, hvad der købes, af hvem, hvor og til hvilke priser. Og det skal være uden, at binde medarbejderne ind i alt muligt bureaukrati. De skal kunne eksekvere, understregede Allan Gullaksen.

 

Prosave

 

Effektivt materialeindkøb – når medarbejderne bruger det!

Da de skulle finde en løsning valgte de ProSave – et system, der hjælper installatører til at effektivisere indkøb på tværs af grossister, og som binder montørerne sammen med kontoret via mobilapps og web.

 

Her tre måneder efter er investeringen allerede tjent hjem. – Den økonomiske del af rejsen gik som planlagt. Systemet gør det lettere at holde styr på de konstant skiftende priser, og det er en klar gevinst, at materialeindkøb nu følger samme proces uanset grossist, fortæller Jens Christian Møller.

 

Montørernes indkøbsvaner er dog svære at ændre. I en travl hverdag gør folk som de plejer. Det blev derfor besluttet, at ProSave skulle lave en variant af deres mobilapp, så den optræder som Dahls egen app - komplet med ikoner, logo mv. Det kunne gøres meget billigt, for motoren nedenunder er stadig ProSave.

 

– Det er vigtigt, at vi viser medarbejderne, at vi vil det her, så de tager værktøjerne til sig. Ellers opnår vi ikke gevinsterne, forklarer Jens Christian Møller. Han sammenligner app’ens visuelle udtryk med Dahls biler og medarbejdernes tøj, der også har logo på.App’en er et glimrende sted at vedligeholde vores brand, også eksternt, når medarbejderne samarbejder med andre ude på pladserne, uddyber han.

 

Næste skridt på rejsen

ProSave leverede også en ”Dahl App Store” til medarbejderne. Det er et katalog af udvalgte apps. Igen er det en Dahl- version af et standardværktøj (Apperian). Det giver bedre sikkerhed omkring data på mobiltelefonerne, gør det nemt at starte nye medarbejdere op, og kan bruges som platform for kommende mobile løsninger.

 

Næste fase er ordre-/sagshåndtering. De første leverandørmøder er afholdt, og lige nu undersøges mulighederne for at integrere med økonomisystemet og indkøbsplatformen, så den gode udvikling i produktiviteten fastholdes.

Bygge- & Anlægsavisen

Tilmeld nyhedsbrev

Udkommer ugentligt, og indholder branchenyt, artikler samt adgang til den nyeste avis

Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555