logo
Annonce

Finske minilæssere og -gravere indtager Kloakmessen 2018

Stor kapacitet og alsidighed har gjort minilæssere og minigravere fra finske Norcar til det oplagte valg i anlægs- og landbrugssektoren. Med Kloakmessen 2018 er tiden moden til også at præsentere maskineriet for den danske kloakbranche.  

Tekst af Frank Ulstrup

Hvordan mener finnerne egentlig, at en rigtig minilæsser eller minigraver skal se ud?

Det spørgsmål kan man få besvaret, når Norcar DK A/S for første gang deltager i Kloakmessen 2018 fra den 25. til den 26. januar i Fredericia.

Og administrerende direktør Stig Nielsen har ikke tænkt sig, at det skal gå stille af. For ham handler det om at åbne kloakbranchens øjne for, at finnerne med deres sans for kvalitet kombineret med deres barske og ufremkommelige natur, kan noget ganske særligt, når det kommer til maskinkonstruktion.

- Med 50 år som producent er vores maskiner i forvejen udbredt i både Europa og Nordamerika i en lang række brancher. Men lige præcis den danske kloakbranche har vi nok overset lidt, og det vil vi gerne rette op på, lyder det næsten undskyldende fra direktøren.

Og når Stig Nielsen anslår en lidt beklagende tone, er det fordi, han er overbevist om, at det i kloakbranchen vil gå på samme måde, som det er gået for Norcar i den danske anlægs- og landbrugssektor.

- Her er vores minilæssere og gravere og de redskaber vi i øvrigt producerer, jo meget udbredt. Jeg er ret overbevist om, at vi også har maskiner, der vil passe godt ind i kloakbranchen, og som på mange områder vil være det eksisterende materiel overlegent.

Læs mere om Entreprenørmaskiner


Kan næsten gå på vandet

Som eksempel peger han på markedets eneste knækstyrede minilæsser, der kommer fra Norcar, og er udstyret med larvefødder og en løfteevne på hele 1500 kg. Trods løfteevnen har maskinen blot et terræntryk på 170 gram pr. cm2.

- Det ekstremt lave tryk betyder bl.a., at den kan arbejde i deciderede sumpområder uden at synke i. Derud over er den ekstremt terrængående, og har som følge af larvefødderne og en stærk firecylindret motor en trækkraft på op til tre tons. Jeg forestiller mig, at A7545 4T, som den hedder, vil være et oplagt valg for folk, der f.eks. arbejder med dræning af vådområder og lignende. Det er i hvert fald én af de ting, vi ser den blive brugt flittigt til mange andre steder i verden.

 


Læsser og graver i én maskine

En anden af de i alt tre maskiner, som Stig Nielsen har tænkt sig at præsentere på messen, er minilæsseren A7236. På messen vil den ud over skovlen foran være udstyret med en bagmonteret, aftagelig gravearm. Og det er der en rigtig god pointe med.

- Vi vil gerne demonstrere, at der med læssefunktionen forrest og gravearmen bagerst, faktisk er tale om to maskiner i én. Det betyder jo meget rent økonomisk og ikke mindst i forhold til transport, da læsseren inklusive gravearmen kan transporteres på en almindelig maskintrailer. Dermed behøver du kun slæbe én trailer med ud til arbejdsstedet, siger han og pointerer, at det via standardkoblingen ikke tager mere end et halvt minut at afmontere bagarmen.


Unikt pumpesystem

Et par andre ting, som Stig Nielsen og hans kolleger gerne vil henlede opmærksomhed på, er det unikke trippel-pumpe system, som alle gravere og læssere fra Norcar er udstyret med.


Det betyder kortfortalt, at én hydraulikpumpe leverer kraft til maskinens fremdrift, mens to andre leverer olieflow til diverse redskaber.


- Det har den store fordel, forklarer Stig Nielsen, at du aldrig mister trækkraft, selvom du belaster dine redskaber til det yderste – simpelthen fordi, der er tale om pumpesystemer, der kører uafhængigt af hinanden.


En finsk genistreg

Da Norcar i sin tid begyndte at producere minilæssere og -gravere, var det ud fra filosofien om, at løfteevnen altid skulle matche egenvægten. Det betyder bl.a., at Norcar-maskiner typisk vejer 400 – 500 kg. mindre end andre modeller.


Det solide forhold mellem egenvægt, løfteevne og stabilitet kommer af det, som Stig Nielsen kalder en finsk genistreg.


- Jeg vil ikke kede nogen med de tekniske detaljer, men det handler om maskinernes geometriske opbygning, der resulterer i, at løftetrykket ligger på bagvognen. Det giver den store fordel, at vores maskiner er meget svære at vælte med. Det tror jeg også danske kloakmestre og entreprenører vil sætte stor pris på, smiler Stig Nielsen.

Bygge- & Anlægsavisen

Tilmeld nyhedsbrev

Udkommer ugentligt, og indholder branchenyt, artikler samt adgang til den nyeste avis

Service
Læs avisen online
Nyheder i din mailboks
Bygge & Anlægsavisen
Kontakt 
Medieinformation
Tip redaktionen!
Annoncer
www.bygge-anlaegsavisen.dk
Nyheder
Nybyggeri og renovering
Produktnyt
Motor/Transport
Profiler
Messer




Bygge- & Anlægsavisen

Bredgade 36. 1. Sal - Forhuset                               
1260 København K
CVR: 28890346
 
Telefontider:
Mandag - Fredag:    09.00 - 16.00
Hovednummer:     +45 3344 5555